A légi közlekedés jövője

Húsz év alatt 35 ezer új utasszállító repülőgépet állítanak üzembe a világ légitársaságai. Ez azt jelenti, hogy az iparág 2032-ig összesen 4 800 milliárd dolláros bevételhez jut.

A Boeing repülőgépgyár napokban megjelent előrejelzése szerint az összmennyiség közel fele – 12 820 darab – repülőgép Ázsiában talál majd gazdára, Európában 7500-at, Észak-Amerikában 7250-et, Közel-Keleten 2600-at, míg Latin Amerikában 2900-at terveznek értékesíteni – a sorban az utolsó az afrikai kontinens, ahol a várható eladások nagysága éppen csak meghaladja az 1000-et.

A húszéves időszakra szóló iparági előjelzés szerint a időszak végére megduplázódik a világ légiflottája és a növekedésben legnagyobb részt a 90-200 férőhelyes repülők teszik majd ki. A nemzetközi repülési szervezet az IATA adatai szerint a növekedésről szóló előrejelzést a 2010-11 es iparági adatok alapozták meg. Ebben a két évben ugyanis a világ légi forgalma jelentős profittal zárt.

A 2011-es 8 milliárd dolláros plusz ugyan tavaly 2 milliárdra olvadt, de az optimizmus úgy tűnik változatlan. Amúgy az sem véletlen, hogy a növekedés motorja Ázsia, hiszen a légi közlekedés profitjának negyedét is az ottani cégek termelik. A két nagy – Boeing és Airbus – mellett egyre jelentősebb szerephez jutnak a kínai, brazil és kanadai cégek. Míg korábban ezek többnyire 50-90 személyes, kis hatósugarú úgynevezett regionális jeteket gyártottak, az elmúlt években ezek is a nagyobb gépek felé fordultak és a 100 személyesnél nagyobb szegmensben kemény versenytársai lehetnek a két óriáscégnek.

A kanadai Bombardier például elsősorban azzal, hogy korszerű turbópropelleres gépeket gyárt és szállít a világ szinte minden országába. A kanadai központú cég elemzése szerint 2031-ig a világ jelenlegi flottájának hatvan százalékát le kell selejtezni – és az az arány az 50-90 személyes regionális gépek esetében eléri a 70 százalékot is. A selejtezés legfontosabb oka a magas kerozinár. A most piacra dobott és kifejlesztés alatt levő gépek – így például a Bombardier CS sorozata és a Boeing Dreamliner típusa – már kompozit anyagból készülnek, így jóval könnyebbek és ezáltal gazdaságosabban üzemeltethetők, mint régebbi társaik. Márpedig a légitársaságok költségeinek negyedét éppen a kerozinra fordított kiadások jelenti. Minden egyes cent megtakarítás tehát gyorsan megtérül.

Forrás: napi.hu

Minden vélemény számít!

Név *
Email *
Weboldal