Banki szektor és a jövő kihívásai

Veszélyes jelenség fenyegeti a következő 10 évben a bankokat: most éri csak el igazán a digitális forradalom a pénzügyi szektort. Ma a legnagyobb arányban a fizetési szolgáltatások területét foglalják el tőlük a pénzügyi technológia (fintech) fiatal cégei, de fokozatosan lebonthatják e cégek a bankok hagyományos ügyfélkapcsolatait a hitelezésben és a megtakarítások területén is – fest sötét képet a bankok elé a McKinsey legfrissebb globális tanulmánya.

A bevételük 10-40 százalékát és a nyereségük 20-60 százalékát is elveszíthetik a világ bankjai a lakossági és kkv-üzletágban 2025-ig. Az ügyfelek egy része ugyanis a pénzügyi technológia új sztárjaihoz pártol át, amelyek elsősorban a szolgáltatások árának lenyomásával veszélyeztetik a bankok pozícióit. A tanulmány második fő részében a digitális forradalmat mutatja be közelebbről a tanácsadócég, először is Ázsián szemléltetve, mennyire megnőtt az online banki szolgáltatásokat igénybe vevők száma: a megvizsgált fejlett ázsiai országokban az online bankolók 2014-ben már 58-75%-os arányt képviseltek.

Elvesztik a bankok ügyfeleik egy részét

Baljós trend a bankok számára, hogy a kényelmet és ügyfélélményt nyújtó, digitális pénzügyi szolgáltatások igénybevételének lehetősége erőteljesen mobilizálja az ügyfeleket:

  • a betétesek és a hitelkártyás ázsiai ügyfelek több mint a fele elhagyná a bankját, ha egy új, teljesen digitális szolgáltató vonzó ajánlatot tenne,
  • ügyfelenként az üzleti volumen legalább harmada, akár a fele is másik pénzügyi szolgáltatóhoz áramolhat át,
  • egy erről szóló felmérés szerint az európai kkv-k 4,5-szer nagyobb valószínűséggel választanak olyan bankot, amelyik jó digitális platformmal rendelkezik, mint egy olyat, amelynek a közelben találhatók a fiókjai,
  • az észak-amerikai vállalati banki vezetők négyötöde egyetértett 2015 áprilisában a McKinsey rendezvényén azzal a kijelentéssel, hogy a digitális kihívók hamarosan erőteljesen fenyegetni fogják tevékenységüket.

A bankok profitjának 95%-a azokból az üzletágakból származik, amelyek közvetlenül érintkeznek az ügyfelekkel (origination/sales, ahol 22% az átlagos tőkearányos megtérülés, a ROE), és nem azokból, amelyekben a bankok egyfajta „mérlegszolgáltató” szerepet töltenek be (balance-sheet provision, ahol 6% az átlagos ROE). A pénzügyi technológia fiatal sztárjai, a fintech cégek épp az ügyfelekkel érintkező banki szegmensekbe törnek be, rugalmasságuk pedig általában abból fakad, hogy

  • nem a teljes banki tevékenységeket támadják meg, csak annak egy-egy szűk szeletét, illetve
  • nem korlátozzák tevékenységüket a pénzügyi szolgáltatásokra, hanem ezekkel szorosan összekapcsolva (pl. ugyanazon online bejelentkezéssel) más üzletágakban is képesek ügyfélélményt nyújtani (pl. energia, telekommunikáció, utazás).
Világszinten egy nagyjából 1000 milliárd dolláros piac újraosztásáról van itt szó (ennyi volt tavaly a bankok profitja), de ha megjelenik egy új kihívó, máris kisebb az összeg: a fintech cégek elsődleges negatív hatása a bankokra ugyanis nem a felszeletelhető torta egyre nagyobb részének elvételében rejlik, hanem abban, hogy csökkentik a torta méretét. Az alacsony költséggel működő fintech cégek által generált árverseny ugyanis (azonos üzleti volumen mellett is) szűkíti a bankok marzsát, és csökkenti bevételeit.

Egyre kecsegtetőbb üzlet ez: 2013-ról 2014-re 4 milliárd dollárról 12,2 milliárd dollárta nőtt a fintech szektorba áramló kockázati tőke összege, 2015 augusztusában pedig már több mint 12 ezer fintech cég támadta a banki szolgáltatások területét. Ráadásul sokkal olcsóbbak a bankoknál: míg például a hagyományos lakossági vagyonkezelők vagyonarányosan több mint 1%-os díjjal dolgoznak, a fintech cégeknél az első 100 ezer befektetett dollárra vonatkozóan ez mindössze 0,15%.

A retail (lakossági és kkv) üzletág pénzügyi szolgáltatásaiban a legerősebbek a fintech cégek, a nagyvállalati üzletágban viszont a legkevésbé fejlettek. A nagyvállalati banki üzletágak azok, amelyek a leginkább védettek e kihívókkal szemben, ugyanis itt a legalacsonyabb az ügyfélélmény és a legmagasabb a nagy üzletméret elérésének jelentősége.

 

Néhány példa a bankokat egy-egy szűk területen sikeresen támadó cégre:

  • az Alipay, az Apple és a Square a fizetési szolgáltatások,
  • a Transferwise és a Facebook a peer-to-peer átutalások,
  • a Nutmeg a nagy-britanniai (nem privátbanki) befektetési szolgáltatások,
  • az amerikai NerdWallett és az india BankBazaar.com a legkülönfélébb banki ajánlatok aggregálásában jár élen.

Ahogy az utóbbi két példa is mutatja, a fintech cégek nem feltétlenül ellenséges támadói a bankoknak: sok esetben azok partnereiként működnek, a marzsukból egy szűk szeletet lecsípve.

 

Hogy reagáljanak a bankok?

A bankok nem csak azzal képesek mindezt részben a saját javukra fordítani, hogy jó áron, a megfelelő üzleti ciklusukban fintech cégeket vesznek. A McKinsey több ajánlást is ad ennek alternatívájaként, többek között:

  • az ügyfelek középpontba helyezése (pl. egyrészt a digitális kultúra kialakításával és az ügyfélvárakozások megváltoztatásával, másrészt brandváltással, a bank újrapozicionálásával, az érzelmi ügyfélkapcsolatok felépítésével),
  • nagyméretű digitális képességek, kapacitások kiépítése,
  • a rendelkezésre álló ügyféladatok sokkal hatékonyabb kihasználása (jelenleg a becslések szerint adataik értékének mindössze 10-20%-át realizálják a bankok),
  • a működési költségek radikális csökkentése (ennek egyik legjobb fegyvere épp a digitalizáció),
  • a kockázatkezelés modernizációja, adatalapú értékesítés, a digitalizációs törekvések helyes időzítése, a digitális innováció menedzselése, a bankon belül átalakítások helyes megvalósítása,
  • innovatív érdekeltségek felállítása (pl. a Commerzbank, a Deusche Bank és a UBS digitális laborokkal rendelkezik, a Discover, az ING Direct és az iGaranti direktbankként működik),
  • bankon kívüli „digitális forgalom” kialakítása, akár virtuális piacterek, oktatási szolgáltatások vagy éppen online társkeresők üzemeltetése keresztértékesítési lehetőségek, ügyféladatbázisok kialakítása céljából.

Forrás: portfolio.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük