Bebukott autóhitelek

Drága autóhitelek miatt mintegy százezer hazai gépkocsi-tulajdonosnak kellett végleg kiszállnia gépjárművéből 2008 óta.

Fogyasztási hitelek és autó finanszírozás. Inkább használt autó vétel.Hitelalkuszi segítséggel ezek többsége megelőzhető lett volna – állítja Magyarország egyik vezető gépjárműhitel-tanácsadója, az Autóhitel Alkusz Zrt. Az alkuszcég szerint a magas közvetítői jutalékok és a versenyeztetés hiánya miatt továbbra is többszázezer forintos különbségek vannak az ügyfeleknek eladott hasonló hitelkonstrukciók között.

Az elmúlt 5 évben több mint félmillióan vettek fel hitelt autójuk megvásárlásához Magyarországon összesen mintegy 1 014 milliárd Ft értékben; jellemzően nulla, vagy minimális kezdőrészlettel, hosszú futamidőre és alacsony havi törlesztőrészlettel – mutat rá az Autóhitel Alkusz Zrt.

Az autófinanszírozási specialista szerint az ilyen konstrukciókat választó ügyfelek nem számoltak azzal, hogy az autók gyors és jelentős értékvesztése, illetve devizahitel esetén az árfolyamváltozás miatt a gépkocsi piaci értéke a fennálló tartozás töredékére nyújt csak fedezetet. Ezért – ha a hitelszerződést bármilyen okból felmondja a finanszírozó –, akkor a tulajdonos nemcsak az autóját veszti el, de a hiteltől sem szabadul meg és akár még évekig törleszthet egy már használhatatlan jármű után is.

„A hazai fogyasztói szokások fényében is megdöbbentő jelenség, hogy a vásárlók többsége kérdés nélkül aláírta-aláírja az elé kerülő finanszírozási szerződést az autókereskedésekben. Míg az ügyfelek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások estében részletesen tájékozódnak a piacon elérhető konstrukciókról, és akár egy-két ezer forintos éves díjkülönbség miatt is átszerződnek, addig az autóhitelek esetében fel sem merül, hogy minimális információgyűjtéssel akár havi 5-20 ezer forintot is megtakaríthatnának” – foglalta össze Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója.

A Magyar Lízingszövetség statisztikái szerint 2008 eleje óta mintegy százezer gépjárművet vettek vissza a finanszírozók nemfizetés miatt, amelyeken összesítve 211,5 milliárd forintnyi tartozás állt fenn a visszavétel pillanatában. Az átlagos tartozás mértéke 2008-ban gépjárművenként 1,23 millió forintot tett ki, 2011-ben ez az összeg már elérte a 2,5 milliót. Azóta a helyzet valamelyest javult, de 2013 második negyedévének végén még mindig 2,15 milliós átlagos tartozás volt a visszavett autókon.

Az Autóhitel Alkusz Zrt. szakértői szerint az egyébként is magas kamat és tőketartozások mellett a vevőképviselet hiánya akár 50 százalékkal is megdrágíthatta a hiteleket. Pedig testreszabott, a vevő fizetőképességének megfelelő nagyságú és ütemezésű hitelek választása esetén, a gépjárművásárlók nagyobb része elkerülhette volna a bajt – teszik hozzá.

Orbán Imre elmondta: az Autóhitel Alkusz Zrt. adatai szerint az autóhitelek 85-90 százalékát jelenleg is autókereskedésekben értékesítik Magyarországon.

Ezzel ellentétben, Nyugat Európában az autófinanszírozási szerződések csupán egyharmadát kötik az autókereskedések. Másik harmadát az ügyfél közvetlenül a számlavezető bankjában intézi, a többit pedig az ügyfelek érdekeit képviselő alkuszcégekre bízzák, amelyek ugyanazt a funkciót látják el a hitelpiacon, mint a biztosítási piacon a biztosítási alkuszok: az ügyfelek érdekében megversenyeztetik a szolgáltatókat.

„Az alkuszok – szemben az ügynökökkel – kizárólag a vásárlók érdekeit tartják szem előtt. Mivel nem kapnak jutalékot a banktól, ezért egyik finanszírozó ajánlatait sem részesítik előnyben. Csak az számít, hogy melyik adja a legkedvezőbb ajánlatot” – magyarázza Orbán Imre. A cégvezető szerint vásárlás előtt azért is érdemes alkusz bevonásával megversenyeztetni a bankokat, mert még azonos bank, azonos konstrukciója esetén is havi több ezer forintos különbségek lehetnek a törlesztőrészletekben – annak függvényében, hogy hol kapta az ügyfél az ajánlatot.

Fontos tudni, hogy az alkuszcégek segítségét mindenki megengedheti magának, mivel kis összegű, átlagosan 3-4 százalékos szerződéskötési díjjal dolgoznak, mely az ingyenes hitelügyintézést kínáló banki ügynökök jutalékainak csupán töredéke. Ráadásul, plusz költséget sem jelent, mert az alkusz által elért kamatcsökkenés miatt a szerződéskötési díj akár tízszeresét is meg lehet spórolni.

Emellett több ezer ügyfelével és több milliárd forintos autóhitel és autólízing kihelyezésével egy alkusz akkora kedvezményt tud kialkudni a törlesztőrészletekből, hogy az ügyfél olcsóbban juthat az adott bank hiteléhez, mintha közvetlenül a bankfiókban intézné azt.

Az Autóhitel Alkusz Zrt. által készített, 18 budapesti autókereskedésre kiterjedő felmérésből kiderül: a kereskedésekben elérhető, 2 millió forint összegű hitelek havi törlesztőrészlete jellemzően 8-20 ezer forinttal magasabb, mint az alkuszokon keresztül elérhető konstrukcióké. Ez pedig 60 hónap alatt akár milliós pluszkiadást jelenthet a vásárlóknak.

A kereskedők döntő többségénél még alapszintű tájékoztatás sincs a finanszírozási konstrukcióval kapcsolatban: legtöbbször még a finanszírozó nevét sem árulták el maguktól. Orbán Imre szerint rengeteg pénzt és utólagos kellemetlenséget lehet megspórolni azzal, ha először finanszírozást keresünk és csak utána autót. Ugyancsak érdemes tájékozódni a finanszírozásba építhető casco lehetőségekről, mert akár már 1-2 ezer forintos havidíjért is hozzájuthatunk egy lopásra és totálkárra vonatkozó casco biztosításhoz, amelynek hiánya – ha megtörténik a baj – anyagilag rendkívül megterhelő lehet.

A hazai autóhitel-alkuszok 2011-2012-ben összesen 1,2 milliárd forint értékben közvetítettek személyautó, motorkerékpár és kisteherautó hiteleket és lízing konstrukciókat.
Forrás: vg.hu

Minden vélemény számít!

Név *
Email *
Weboldal