Győzött a Jófogás

Talán nem volt még egy olyan látványos, vérre menő és persze drága üzleti vetélkedés Magyarországon az elmúlt években, mint ami véget ért azzal, hogy a Jófogás tulajdonosa felvásárolta a nagy versenytárs OLX.hu-t. A két apróhirdetés site és tulajdonosaik, a Schibsted és a Naspers évek óta tartó, milliárdokba kerülő és masszívan veszteséges médiahadjáratot folytatott, aminek a célja pont az volt, hogy végül csak egyetlen egy maradjon. De mit kezd magával a győztes, és jobb lesz-e így a fogyasztóknak?

Ezzel véget ért a Jófogás és az OLX több éves marketingháborúja, ami mindkét félnek rengeteg pénzbe került.
Nagyjából 10 év fejlődés után most nyugvópontra jutott a magyar apróhirdetési piac, a győztes Jófogás pedig nekiállhat pénzt keresni, de hogy mi jön most, azt csak találgatni lehet.

A két cég és a két szolgáltatás 2011-óta versenyzett egymással. A magyar piacon 2010-ben jelent meg a 29 másik piacon már sikeres média- és apróhirdető óriás, a norvég Schibsted Media Group, hogy a semmiből elindítsa a Jófogás.hu-t. Ez egy év múlva vetélytársat kapott az akkor még Apród néven működő OLX képében, amit a szintén globális játékos Naspers lengyel leányvállalata, az Allegro Group vezetett.

Az internet-gazdaságra szakosodott eNET kutatócég és a Corvinus Egyetem közös, a felvásárlás híre előtt egy nappal közölt elemzésében azt írja, hogy az OLX gyakorlatilag minden szempontból sikeresebb volt, mint a Jófogás.
Az elemzéshez három nappal a felvásárlás híre előtt vettek fel adatokat: ezek szerint az OLX-nek másfélszer annyi hirdetése és több mint kétszer annyi havi látogatója volt, ráadásul az oldalán nem volt a 30 napnál régebbi hirdetés, ami az eNET szerint egyfajta minőségmérő az apróhirdetéseknél. Az OLX-nek még az sem rontott a számain, hogy megvalósította a marketingesek rémálmát, és miután jó alaposan bevezette az Apród márkát, hirtelen nevet változtatott.

A cégek az agresszív piacépítésben és felhasználógyűjtésben ezután egy olyan harcba kezdtek, amiben a Hvg.hu szerint sokat lőttek, de ritkán töltöttek: A verseny csúcspontján mindkét szereplő nagyjából 700 millió forintot költött, főként reklámokra, miközben ennek egytizedét keresték csak meg.
A Schibsted magyar cégének a legfrissebb, 2013-as kimutatása szerint 62 822 000 forint árbevétele volt, az adózott eredménye viszont több mint egymilliárd forintos veszteség lett. Az Allegro nem közöl külön adatot az OLX-ről, de a vállalatcsoport a 2014 márciusáig tartó 12 hónapban majdnem 3 milliárd veszteséget halmozott fel, aminek nagy részét valószínűleg az OLX hozta össze.

A stratégia tehát a kezdetektől, vagyis a Jófogás megjelenésétől az volt, hogy ki kell bírni és licitálni kell addig, amíg az egyik cég kivérezteti a másikat és egyedül maradhat a piacon, hogy aztán nyugodtan csökkenthesse a marketing költségeit és fizetős szolgáltatásokat vezethessen be.

Hogy mennyiért szerezhette meg a Schibsted az OLX.hu-t, azt nem tudni, mint ahogy azt sem, hogy pontosan mennyit ért az utóbbi szolgáltatás.
Kérdeztük mindkét cég képviselőit a felvásárlásról és arról, hogy hogyan lesz a két szolgáltatásból egy, és hogy ebből a felhasználók pontsan mit fognak érzékelni, de cikkünk megjelenéséig még nem kaptunk választ.
Eddig annyit lehet tudni, amennyit Palocsay-Zubor Géza, a Schibsted ügyvezető igazgatója az MTI-nek mondott. Eszerint nem veszik át az OLX összes dolgozóját, bár a várhatóan megnövekedő látogatói és hirdetésfeladási forgalom miatt tervezik a létszám emelését, és kézenfekvő lenne, hogy ehhez az OLX-nél tapasztalatot szerzett embereket tartsanak meg. Az Allegro Group-al közösen vizsgálják, hogy hány embert tudnak átvenni.

A nemzetközi porod

A magyar megállapodás egy globális összeborulás része, a Naspers és a Schibsted nemcsak Magyarországon vagy Európában kötött békét. Ezt csak néhány helyen oldották meg úgy, mint nálunk, vagyis hogy az egyik cég megveszi a másik szolgáltatását.
A legnagyobb piacokon, Brazíliában, Indonéziában, Bangladesben és Thaiföldön közös vállalkozásokat hoznak létre.
Ezekben pár piacon a Telenor is részt vesz, a közös cégek pedig néhol OLX, néhol a Schibsted helyi márkaneve alatt futnak majd. Ez már akkora üzlet volt, hogy az EU versenyhatóságának jóváhagyása kellett hozzá, amit tavaly december 20-án meg is kaptak.

A román és a magyar tranzakció egyébként február 13-án lezajlott, a portugál viszont még a helyi versenyhatóság jóváhagyására vár.
Csakhogy tisztában legyünk, mekkora játékosokról van szó: az apróhirdetések mellett több újságot is birtokló Schibsted a norvég tőzsde egyik legnagyobb cége, ami jelenleg 48 milliárd koronát, vagyis 1764 milliárd forintot ér a piacon, tavaly 14 milliárd korona bevétele volt. A Naspers 688 milliárd rand (majdnem 16 ezer milliárd forint) értékével a második legnagyobb cég a dél-afrikai johannesburgi részvénypiacon.

Mi változik a szolgáltatásban?

A Jófogás most már nagy eséllyel egyedül is marad nálunk, Pintér Róbert, az eNET e-kereskedelemért felelős kutatásvezetője szerint ugyanis az apróhirdetés-háború tanulsága az, hogy évente 1-1,5 milliárd forintos befektetésre van szükség a belépéshez, ami nem is biztos, hogy megtérül, ezt pedig nem sokan engedhetik meg maguknak. Kisebb, innovatív szolgáltatások persze elindulhatnak, de ezek nem fognak néhány éven belül meghatározó szereplővé válni.

Ezek után a Jófogás arra koncentrálhat majd, hogy olyan szolgáltatásokat fejlesszen ki, amik visszahozzák az előző évek beruházásait.
Várhatóan az olyan extra szolgáltatásokért fog majd érdemben pénzt kérni a cég, mint a listázás vagy a házhoz szállítás (ez utóbbiért eddig is fizetni kellett), míg az alapszolgáltatások ingyenesek maradnak, hogy ne riasszák el a felhasználókat, és ne adjanak ezzel lehetőséget arra, hogy egy új szereplő mégis be akarjon törni a piacra.

Ez a felhasználóknak azt jelenti, hogy az eddiginél valószínűleg több mindenért kell majd fizetniük, viszont a Jófogásnak a marketing helyett több energiája lesz olyan szolgáltatások fejlesztésére, amiért szívesen a zsebükbe nyúlnak az emberek.
Pintér szerint középtávon jól járnak a felhasználók, mert a nagy verseny után a megmaradt szereplő a fő feladatára tud koncentrálni. Azzal pedig, hogy egy helyre kerül mindaz a hirdetés, ami eddig két külön rendszerben volt, azzal jár majd, hogy kevesebb olyan hirdetés lesz elérhető, amit egyszerűen elfelejtettek levenni, mert máshol már eladták a meghirdetett dolgot, így összességében javulni fog a szolgáltatás.
Akiknek biztos nagyon fog viszont hiányozni a nagy párharc, az a magyar reklámszakma, ami így milliárdos megrendelésektől esik el a reklámkészítéstől az óriásplakátokig és online hirdetésekig, mert a Jófogás valószínűleg visszavágja majd a marketing kiadásait. Más meg már nincs a piacon, aki reklámozna.
Forrás: index.hu

Főbb kulcsszavak: Pénzbulvár

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

Szakértőnk

dr.Tatár Attila, pénzügyi szakértő, befektetési tanácsadó
dr.Tatár Attila
közgazdász, tanácsadó
- Hírlevél
- V.I.P. Hírlevél

Akciós könyvek

Hogyan válhatok befektetővé? Ajándék e-könyv. Befektetési tanács, külföldi termékek.

Hozzászólások