Harc a nagyok között

Tavaly növelte bolthálózatát, forgalmát és elképesztő tempóval a nyereségét a Lidl , javítani tudott a számain a Penny Market és az Aldi is, de ezeknél a láncoknál bővült a foglalkoztatottak száma is. 

Látványos eredménynövekedésről számolt be az idén februárban végződött üzleti évéről a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.: az adózás utáni 8,2 milliárd forint profit több mint három és félszerese a 2013-2014-es üzleti évben elértnek. (Amint arról beszámoltunk, a nagy fordulat már tavaly megtörtént, akkor váltott negatívból pozitívba az eredmény.) A növekedésben a főszerepet a forgalom megugrása játszotta: a nettó árbevétel közel 34 milliárd forinttal 261,5 milliárdra hízott.

Miközben a bolthálózat 163 tagúra nőtt, az átlagos statisztikai létszám a kiegészítő mellékletekben szereplő adatok alapján csökkent, 3,8 ezer fő közeléből 3,6 ezerre. (Arra a kérdésünkre, hogy ez mivel magyarázható, a Lidl csak annyit közölt, hogy a mérlegben található számok éves átlagos statisztikai létszámot mutatnak, melyek a trendek figyelembe vételével nem nagyon hasonlíthatóak össze.) A személyi jellegű ráfordítások – azaz a bérköltség, a bérjárulékok és az személyi jellegű egyéb kifizetések összege – ugyanakkor jelentősen nőttek, több mint 13 százalékkal 16,3 milliárd forintra. A nyereség növekedésében a forgalom bővülése mellett közrejátszott az is, hogy a pénzügyi műveletek az egy évvel korábbi közel 4,5 milliárdos mínusz után 1,4 milliárd forint pluszt hoztak. A cég társasági adó címén 555 millió forintot fizetett be a költségvetésbe, az egy évvel korábbi 7,5-szeresét.

A Lidlhez viszonyítva nem sokkal kisebb gárdával és nagyobb, 193 tagú bolthálózattal ért el gyengébb, ráadásul a 2013-ast is alulmúló eredményt a Penny Market Kft. A német Rewe-csoporthoz tartozó társaság az egy évvel korábbi közel 2 milliárd forint után bő 1,5 milliárd forint adózott eredményt ért el. A forgalom ugyanakkor a tavalyelőttihez hasonló tempóban nőtt, 168 milliárd forint fölé, amivel szemben természetesen az anyagjellegű ráfordítások is emelkedtek, 151 milliárd forint fölé.
Harddiszkontok a magyar piascon, 2014
Lánc Nettó árbev. (Mrd Ft) Vált. (év/év, %) Adózott eredm. (Mrd Ft) Vált. (év/év, %)
Lidl Magyarország Bt. 261,5 14,8 8,2 269,5
Penny-Market Kft. 168,3 5,1 1,5 -22,6
Aldi Magyarország Élelmiszer Bt 91,0 13,5 -4,8 -2,9
Forrás: Napi.hu, e-beszamolo.im.gov.hu

A nyereség bő négyszázmilliós romlásában az egyéb bevételek több mint félmilliárdos csökkenése, a bérköltség emelkedése valamint a pénzügyi műveletek eredményének visszaesése is magyarázza, miközben a rendkívüli veszteség csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A jelentés kiegészítő melléklete szerint a társaságnak 2014-ban átlagosan 3 ezer főállású alkalmazottja volt – ebből 1,9 ezer teljes munkaidős valamint 1,1 ezer fő részmunkaidős dolgozó – a 2013-as 2,85 és a 2012-es 2,78 ezer után.

A Lidllel összemérhető ütemben növelte árbevételét tavaly az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., amely így 91 milliárd forint feletti nettó forgalmat ért el. A 13,5 százalékos bevételnövekedést az anyagjellegű ráfordítások 11 százalék feletti bővülése kísérte. Az üzemi eredmény ezzel együtt vaskos mínuszban maradt, bár a 2014-es 4,6 milliárd forint veszteség kedvezőbb az egy évvel korábbi 5,1 milliárdnál. Hasonló a helyzet a mérleg szerint eredmény esetében is: a tavaly felmutatott 4,8 milliárd forint veszteség több mint 140 millióval kedvezőbb a 2013-as mínusznál. Mindezzel együtt a teljes felhalmozott veszteség meghaladja az 51 milliárd forintot.


Az egy főre jutó árbevétel tekintetében látványos különbségeket mutatnak a harddiszkont-láncok. A Lidlnél ez 72,6 millió forintot tesz ki, a Pennynél nem érte el az 56,1 millió forintot, az Aldinál pedig ennél is alacsonyabb, 52,3 millió forint. Utóbbi kettőnél ráadásul kisebb-nagyobb romlás is bekövetkezett 2013-hoz képest – hiszen a létszám a forgalmat felülmúló ütemben emelkedett -, miközben a Lidl esetében több mint tízmilliós, azaz 20 százalékot meghaladó javulás történt, amiben a létszám csökkenése kisebb, a bevétel gyarapodása nagyobb szerepet játszott.

Forrás: napi.hu

Főbb kulcsszavak: Pénzbulvár

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

Szakértőnk

dr.Tatár Attila, pénzügyi szakértő, befektetési tanácsadó
dr.Tatár Attila
közgazdász, tanácsadó
- Hírlevél
- V.I.P. Hírlevél

Akciós könyvek

Hogyan válhatok befektetővé? Ajándék e-könyv. Befektetési tanács, külföldi termékek.

Hozzászólások