Jófogás vagy OLX?

Mozgalmas évük volt tavaly a hazai apróhirdetési oldalaknak: a Jófogás.hu terjeszkedésbe kezdett, az OLX.hu pedig egy névváltást követően igyekszik megtartani piaci pozícióját. A piacszerzésért vívott harcban a szolgáltatások a legnagyobb hirdetők közé léptek elő a múlt évben, tulajdonosaik listaáron több tízmilliárd forintot költöttek reklámra.

A múlt évben mintegy 200 milliárd forint értékben cserélhettek gazdát a Jófogás.hu-n keresztül különböző termékek, járművek, ingatlanok – mondta el érdeklődésünkre Palocsay-Zubor Géza, az apróhirdetési oldalt is üzemeltető Schibsted Classified Media Kft. ügyvezető igazgatója.

Tavaly októberben például két és félszer akkora volt az átmenő forgalom a portálon, mint egy évvel korábban, a teljes évet vizsgálva pedig közel duplájára nőtt. Az októberi időszak magas forgalmában nagy szerepet játszott a Háztól Házig elnevezésű házhozszállítási szolgáltatás ingyenes akciója – mondta el az igazgató. Az apróhirdetési oldalt használók száma is bővült az elmúlt egy évben, közelítenek az egymillió aktív regisztrált felhasználóhoz.

Egyelőre befektetési fázisban van a Jófogás.hu – számolt be Palocsay-Zubor Géza –, vagyis a tulajdonos lényegesen többet költ a szolgáltatás fejlesztésére, mint amennyi bevétele van belőle. A társaság a jelentős hazai hirdetők közé tartozik, de az elmúlt időszakban már folyamatosan nőtt az árbevételük is. „A hirdetők felismerték azt, hogy a Jófogás.hu nagy tömegelérésű oldal, így egyre több reklám jelenik meg nálunk” – közölte a cégvezető, hozzátéve: egyelőre a fő cél az, hogy folytassák a szolgáltatások fejlesztését, minél több újdonságot hozzanak be a piacra, bemutassák a felhasználóknak, milyen előnyökkel jár az oldal használata.

A Schibsted norvég cég és az Allegro Group HU Kft., illetve a mögötte álló dél-afrikai Naspers között nemcsak itthon, de globálisan is nagy küzdelem zajlik, melynek tétje a piacok felosztása. Magyarországon az utóbbi társasághoz tartozó Apród.hu állt nyerésre a múlt év elején, amelynek a nevét áprilisban – a tulajdonos nemzetközi terveivel összhangban – itthon is megváltoztatták, azóta OLX.hu-ként működik.

A tavaszi névváltás a jelek szerint nem viselte meg a szolgáltatást, a felhasználók és a hirdetések száma is folyamatosan növekszik. „Egy több mint 90 százalékos spontán ismertséggel rendelkező oldal váltott nevet, de tavaly novemberben már az új márkát is ismerte a 18-49 éves netezők 76 százaléka” – számolt be az eredményekről Erdélyi Laura, az OLX.hu marketingvezetője.

A SimilarWeb számításai szerint a piac 68 százalékát uraló site-on már egymillió látogatást regisztrálnak naponta az egy évvel korábbi 600-700 ezer után, és több mint 2,6 millió hirdetés érhető el rajtuk keresztül. A regisztrált felhasználóik száma pedig meghaladta már a kétmilliót. A szolgáltatást egyre többen használják mobileszközről: míg 2013 végén még a látogatások 20-22 százaléka indult okostelefonról vagy táblagépről, addig 2014 vége felé ez már 30-35 százalék volt.

A piacszerzésért folyó küzdelemben mind a Jófogás.hu, mind az OLX.hu, illetve tulajdonosaik rendkívül intenzív marketingtevékenységet folytatnak. A Kantar Media listaáras adatai szerint a két cég 2014 utolsó hónapjait nem számítva is több mint 26 milliárd forintot költött reklámokra. A tényleges hirdetési kiadás ugyan ennél jóval kevesebb lehetett, ám a tulajdonosok így is hatalmas összeget fordítanak szolgáltatásaik felfuttatására. Kérdés viszont, hogy miből lesz majd bevétel. A hirdetések fizetőssé tétele nem járható út. A nagyszámú látogató miatt elvileg a folyamatosan bővülő online reklámpiac is hozhat pénzt a nyertes szolgáltatónak, illetve a hatalmas adatbázis felhasználása is elképzelhető, de kétséges, hogy ezek önmagukban visszahozzák a befektetett összeget.

Átalakult a piac

Az online apróhirdetési szolgáltatások előretörése alaposan átalakította a magánszemélyek közötti internetes kereskedelmet, amit leginkább az aukciós oldalak, a Vatera.hu és a Teszvesz.hu éreztek meg, hiszen az ő potenciális ügyfeleik váltottak az ingyenes lehetőségre. Az Allegro Group HU Kft.-hez tartozó oldalak igyekeztek alkalmazkodni, így a hangsúly ma már az új termékeken van ezeknél a szolgáltatásoknál. A 2000-ben alapított, havonta mintegy kétmillió felhasználót vonzó Vatera.hu-n például a tavaly februári kínálat 63 százaléka már új termék volt, a kereskedők és magánszemélyek közötti ügyletek aránya pedig meghaladta a 70 százalékot.
Forrás: vg.hu

Minden vélemény számít!

Név *
Email *
Weboldal