A multik hatalma koncentrálódik

A legtöbb iparágban egyre nagyobb vállalatok jönnek létre, amelyek a termékek és szolgáltatások széles körét nyújtják a fogyasztóknak. Meddig mehet a koncentrálódás?

Egy kicsit ijesztő egy ábrán összefoglalva látni azt, hogy hogyan szűkül valójában a választás szabadsága.

Az szinte természetes folyamat, hogy a különböző iparágakban erőteljes konszolidáció zajlik, hatalmas vállalatok jönnek létre, amelyek jóval hatékonyabbak lehetnek, mint a kis cégek amelyekből létrejöttek.

Gyakorlatilag egy maréknyi vállalattól vásároljuk a fogyasztási cikkek többségét. Az alábbi ábra jól összefoglalja, hogy milyen márkákat birtokol 10 nagyvállalat, amelyek gyakorlatilag az élelmiszerektől a szépségápolási cikkeken keresztül a háztartási elektronikáig mindent gyártanak.
Ez ijesztő - Ezek a vállalatok uralják a világot

De más területeken, így a médiában is zajlik a vállalatok összeolvadása: míg 1983-ban az amerikai média 90 százalékát közel 50 vállalat uralta, addig 2011-ben csak 6 gigavállalat adta a piac 90 százalékát.

Forrás: portfolio.hu

Minden vélemény számít!

Név *
Email *
Weboldal