Sok a gond a webáruházaknál

Tavaly 185 webáruházat ellenőrzött a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), ezek közül 129-nél bukkantak valamilyen visszaélésre – közölte Kathi Attila az intézmény kabinetvezetője. 

Azt is elmondta, hogy az így kimutatható 70 százalékos kifogásolási arány idén – a pontos adatokat december elején adják közre – valószínűsíthetően még inkább megugrik, a romlást egy a nyáron hatályba lépett kormányrendelet válthatja ki. A jogszabály a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződésektől minden eddiginél részletesebb adatszolgáltatást vár el, ezzel pedig az online kereskedések hibafaktora is nő – mondta.

Kathi arról is beszélt, hogy a szabálytalanságok jellemzően a tájékoztatási követelmények hiányos teljesítésére vezethetők vissza, illetve az elállási jog (a termék visszaküldésének lehetősége) alkalmazásakor tanúsított vállalkozói magatartás is gyakran kifogásolható. A NFH tapasztalatai szerint utóbbi három tipikus félrevezető feltételben szokott megnyilvánulni: az egyik, amikor a webáruház kiköti, hogy a vevő a visszaküldés garanciáját csak akkor érvényesítheti, ha az adott árucikket eredeti dobozában, csomagolással együtt adja át az eladónak, a másik kapcsán a termék személyes átvételét szabják az elállási joggal élés feltételéül, míg a leginkább elterjedt szabálytalan eljárás a jótállási igény jelzéséhez a vásárláskor kapott nyugta bemutatását írja elő.

A kabinetvezető azt javasolja, hogy a vitás helyzeteknél első körben mindig a kereskedővel való egyezséget kell kell megkísérelni. Amennyiben ez nem sikerül, a felek között már szerződéses jogvita keletkezik, aminek rendezésére kizárólag a bíróság vagy – a peres út alternatívájaként – békéltető testület lehet jogosult – emlékeztetett Kathi Attila.

Az online kereskedelmi ellenőrzés eredményei (2009–2013)

 Év  Ellenőrzött webáruház (darab)  Kifogásolt webáruház (darab)  Kifogásolási arány (százalék)
 2009  306  296  97
 2010  298  266  89
 2011  316  269  85
 2012  165  116  70
 2013  185  129  70

Forrás: NFH

Cikk forrása: napigazdasag.hu

2 thoughts on “Sok a gond a webáruházaknál

  1. B Zoltánné

    Az …. miskolci üzletében vásárolni akartam egy kenyérpirító készüléket. Az eladó felírta a nevem, telefonszámom és másnap értesítettek hogy bemehetek az árú megérkezett. Elmentem az üzletbe, megmutatták a készüléket, az a tipus volt amit kértem, fizettem hazavittem. Otthon kibontás után vettem észre, hogy sérült, nyomódás van rajta a két átellenes sarkán, ami egy világos helyiségben azonnal észrevehető. Másnap visszavittem a boltba, kértem hogy cseréljék ki.Erről hallani sem akart az eladó, sőt amikor elmondtam hogy a készülék itt marad, tiltakozott ellene. Nem tágítottam, a készülék maradt, kértem róla átvételi elismervényt, most van papírom arról hogy cserét kérek és hogy átvették a készüléket, valamint egy számlám arról hogy kifizettem az árát. Az eset után írtam a központnak, ezt átvették f. év október 03-án, de azóta sem reagáltak. Telefonos érdeklődésemre a válasz az volt nincs az adatbázisban a vásárlás, menjek az üzletbe reklamálni. /oda ahol rám sóztak egy hibás árút, és az eladó arrogánsan kioktatott, meg sem nézte mi a panaszom/
    Kérdésem: ez internetes vásárlás volt? mit tegyek, mik a szabályok, tanácstalan vagyok. Úgy tudtam hogy 72 órán belül a boltban ki kell cserélni az árút.
    Üdvözlettel B. Z-né

    • dr.Tatár Attila

      Kedves B Zoltánné,

      Jól tudja, a terméket vissza kellett volna venniük. Tegyen panaszt a Fogyasztóvédelemnél.

Minden vélemény számít!

Név *
Email *
Weboldal