Új gazdasági világrend jön

Napjainkban új nemzetközi rend formálódik, és a jövőt Kína és az ázsiai országok jelentik.

A Külügyi és Külgazdasági Intézet és a Kína-Közép- és Kelet-Európai Országok Közötti Együttműködés titkársága által rendezett tanácskozáson Szabó László államtitkár az úgynevezett Egy út, egy öv kezdeményezésről szólva elmondta: az a cél, hogy összekapcsolják a dinamikusan fejlődő Kelet-Ázsiát a Közel-Kelettel, Afrikával és Európával, és ez megegyezik a magyar külpolitika keleti nyitásának céljaival.

Huo Jü-csen, a közép- és kelet-európai országok és Kína együttműködésének különmegbízottja azt mondta, hogy a kezdeményezés jelentős lehetőségeket kínál Kína és a 16 közép-kelet-európai ország (KKE) három éve intézményesített, és azóta már gyakorlati eredményekkel járó együttműködésének. Peking bízik benne, hogy a térség országai fontos szerepet játszanak majd az Egy út, egy öv kialakításában – tette hozzá.
A különmegbízott hangsúlyozta: az utóbbi években dinamikusan fejlődtek a kínai-magyar és a Kína-KKE kapcsolatok.

A kínai Egy út, egy öv kezdeményezés elsősorban infrastrukturális beruházásokon keresztül kívánja javítani az összeköttetést, fejleszteni a kereskedelmet és a gazdasági integrációt Eurázsia országai között, így hozzájárulva a térség fejlődéséhez. A koncepció a Kínából induló, Közép-Ázsián keresztül Európába vezető szárazföldi „új selyemút” kialakítását, illetve egy Délkelet-Ázsiától Afrikáig húzódó tengeri „selyemút” létrehozását foglalja magában, a pénzügyi hátteret pedig két intézmény, a 40 milliárd dolláros Selyemút Alap, illetve a 100 milliárd dollárosra tervezett Ázsiai Infrastrukturális Beruházási Bank biztosítja majd. Utóbbi intézményhez Magyarország is jelezte csatlakozási szándékát, várhatóan az év második felében válhat taggá.

Szabó László a Kína-KKE együttműködés eredményeiről szólva kiemelte: az év végén megkezdődik a Budapest-Belgrád nagysebességű vasútvonal építése, amely a jelenlegi nyolcról három órára csökkenti az utazási időt a két város között. A vasútvonal kiemelt szerepet kaphat a görögországi Pireusz kikötőjéből induló, kínai érdekeltségű vasúti szállítmányok európai elosztásában.
Forrás: napigazdasag.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük