Spóroljunk a cég pénzén – Cash-pool

Ha egy cégcsoport együtt kezeli a tagvállalatok pénzét, jókora összegeket megspórolhat.

Havi 5-6 millió forintot takarít meg a Rába-csoport azzal, hogy tagvállalatainak napi pénzmozgását együtt kezeli. Erre egy 2001-től igénybe vett banki szolgáltatással nyílik lehetősége, amely lényegében egy főszámlán összesíti a tagvállalatok folyószámlái (vagyis az alszámlák) egyenlegét. Az azóta eltelt időszakban 250-300 millió forint lehetett a tagok összesített megtakarítása. Az angol szakzsargonban cash-poolnak keresztelt rendszert elvben maga a cég is megvalósíthatja, de egyszerűbb banki szolgáltatásként igénybe venni.

Ez a nagyvállalatok körében igen népszerű, és nyugati társaikhoz hasonlóan ma már a vezető magyar cégek többsége is alapszolgáltatásként veszi igénybe. A bankok pedig immár a középvállalatokat is készek bevonni ebbe az ügyfélkörbe, hogy szélesítsék a piacot.

Banki megoldások

A vállalatok életében hullámzó, hogy mikor van felesleg a folyószámlán, és mikor kell rövid távú hitelt felvenni a napi üzletmenet finanszírozásához. Egy vállalatcsoportnál ugyanakkor gyakran előfordul, hogy az egyik tag hitelfelvételre kényszerül, miközben a másiknál felesleg mutatkozik. Ennek a helyzetnek a kezelésére egyszerű megoldás a már említett főszámla alkalmazása, amelyen a tagvállalatok egyenlegeit lehet összesíteni. “Ezt a bankok többféleképpen tudják megoldani” – magyarázza Jerabek Gabriella, a K&H Bank vállalati értékesítés támogatás főosztályának vezetője. Az összesítést virtuálisan elvégző rendszereknél ténylegesen nem kerül rá a főszámlára az összeg, ugyanakkor naprakészen tudható a csoport pozíciója. Az esetlegesen felvett hiteleket, vagy a lekötött betéteket egységesen, a csoport számára kialkudott jobb feltételű kamatlábon számolják el.

Ugyanakkor egy ténylegesen könyvelt cash-pool szisztémában a felesleges pénzek a főszámlára kerülnek, ahonnan a hitelt felvevő tagok forráshoz juthatnak. Hitel esetén a banki kamatoknál alacsonyabb, míg betétnél annál magasabb kamatlábon számolnak el egymás között, ami a rendszerben rejlő megtakarítás legfontosabb eleme. A jelenlegi 7,25 százalékos hitelkamatok, és akár 5 százalék alatti banki betétkamatok mellett ez például 6,5 százalékos egységes betét-hitel kamatot jelenthet.

“A devizaforgalommal rendelkező vállaltcsoportoknál a nemzetközi egyenleg-összevonás is megoldható” – mutat rá Jakab László, a Citibank globális tranzakciós szolgáltatásokért felelős vezetője. Ennek során az egyes országokban vezetett számlák napvégi záró egyenlegeit automatikusan összevezetik a kijelölt főszámlán.

Hitelvariációk

A tagvállalatok között a hitelek kiosztására különböző lehetőségek vannak. Néhány példa:

1. A csoporthoz tartozó minden cég számára külön meghatározzák a hitelkeretet, amelynek kimerítése után az adott tagvállalat már nem juthat kölcsönhöz, míg a többi – a saját hitelkerete határáig – még igen.
2. A főszámla meghatározott keretének terhére bármelyik tag vehet fel hitelt, ám ha ez kimerül, akkor az sem jut pénzhez, amelyiknek eredetileg a feleslege került a főszámlára.
3. Az egyes tagszámlákon célegyenleget határoznak meg (beleértve a nulla egyenleget is), s minden a fölötti összeg a főszámlára kerül.
4. A tagszámlákon keletkezett, és a főszámlára átvezetett napvégi (vagy akár nap közbeni) egyenlegeket a következő banki munkanap reggelén visszavezetik a tagszámlára. Létezik heti vagy havi rendszerességű összesítés is.

Ügyfélszerzés

A minél alacsonyabb díjat a társaságok többsége a bankok tendereztetésével éri el. Utóbbiak egy vállalatcsoport által generált hatalmas forgalom kedvéért hajlandóak jócskán lejjebb menni áraikkal. A bank – piaci vélemények szerint – ugyanis nem a szolgáltatási díjon nyer (a csoporttagok közötti utalások általában ingyenesek), hanem az új ügyfelek által igénybe vett kapcsolódó szolgáltatásokon, és a harmadik fél felé elvégzett átutalásokon.

“A hat tagból álló Rába-csoport többféle cash-pool rendszert is alkalmaz” – mondja Horváth Gábor, a holding treasury vezetőjének helyettese. Egyik főszámlájukon a tagok számára külön-külön meghatározott hitelkerettel dolgoznak, míg egy másik banknál vezetett számlájukon globális, az egész csoportra együttesen vonatkozó hitelkeretet alkalmaznak. Van egy harmadik cash-pool számlájuk is, ahol a deviza pozícióikat kezelik. “A napi 100-300 millió forintos árbevételű vállalatcsoport a cash-pool rendszerek vezetésére két bankot használ, hogy a méretéhez megfelelő, általában milliárd forintos nagyságrendű finanszírozáshoz bármikor hozzáférhessen” – húzza alá Horváth Gábor.

Spórolás

A bevezetés óta eltelt 7 évben több 100 millió kamat-forintot spórolt meg a vállalatcsoport, miközben a szolgáltatás költsége a havi 10 ezer forintot sem éri el. Ha mindezt saját maguknak kellene elvégezniük, akkor minimum egy teljes munkaidős pénzügyi szakember bérét kellene kifizetniük. A rendszer olyannyira bevált, hogy a bevezetés után egyéb kisebbségi részesedésű vállalataiknál is javasolták a használatát.

Egy nehéz pénzügyi helyzetben lévő csoportnál is jól jöhet a tagvállalatok közös pénzgazdálkodása. A négy cégből álló Bakony-csoportnál például korábban saját erőből oldották meg a cash-pool menedzselést, mert a Bakony Művek utódvállalatai csak igen rossz feltételek mellett tudtak volna banki finanszírozáshoz jutni. “Egyik munkatársunk csinálta a pénzügyi központban a valójában cash-flow optimalizálást jelentő elszámolást” – pontosít Demeter Zsolt vezérigazgató. Ez nem volt igazán cash-pool, hiszen a különböző szállítói kötelezettségek eltérő határidejét kihasználva lehetett a rendelkezésre álló pénzekkel kifizetni a legsürgősebb számlákat.

Minden vélemény számít!

Név *
Email *
Weboldal