Vállalatok bankolási szokásai

Stabil banki kapcsolatokkal rendelkeznek a hazai kis- és középvállalkozások (kkv), a többségük elégedett főbankja szolgáltatásaival, és nem is tervezi leváltani azt – derült ki a Budapest Bank kutatásából.

A vállalkozások annak ellenére is kitartanak választott pénzintézetük mellett, hogy a legtöbbjük számára a tranzakciós illeték nagy érvágást, havi 40 ezer forint feletti pluszkiadást jelent. A pluszteherre a kkv-k többnyire az utalások átstrukturálásával reagálnak, egyötödük pedig inkább a készpénzes megoldásokat választja.

A felmérésben megkérdezett vállalkozások 90 százaléka megérezte a tranzakciós illetéket, amely a cégek közel felének – főként a nagyobb, legalább 50 főt foglalkoztató vállalatoknak – félmilliós pluszkiadást jelent éves szinten.

A jelentős költségnövekmény ellenére a vizsgált kkv-k 40 százaléka egyelőre semmilyen lépést nem tett az illeték hatásának mérséklésére. Amelyek reagáltak, azok utalásaik összevonásával igyekeznek csökkenteni az illeték által érintett banki tranzakciók számát. A cégek közel egyötöde nyilatkozott úgy, hogy több készpénzes műveletet hajt végre, olyan vállalkozás azonban szinte alig akad, amely a tranzakciós illeték miatt bankot váltott volna.

A kutatás eredménye szerint a hazai kkv-k tartós banki kapcsolatokkal rendelkeznek. Egyharmaduk egyetlen bankkal áll kapcsolatban, csak a nagyobb, több mint 100 főt foglalkoztató vállalatokra jellemző, hogy két (27 százalék) vagy három (9 százalék) pénzügyi partnerrel is rendelkeznek. Azok a vállalkozások, amelyeknek több banki kapcsolatuk is van, jellemzően főbankjuknak azt tekintik, ahol a legtöbb pénzügyi tranzakciót hajtják végre, csak kevesen jelölték meg azt a pénzintézetet, ahol a legnagyobb hitelük van.

A főbankjukhoz hűségesek a kkv-k-k: átlagosan 11 éve állnak vele kapcsolatban, egytizedüknél pedig 20 évnél is hosszabb múltra tekint vissza a viszony. Arra a kérdésre, hogy miért az adott pénzintézetet választották főbankjukként, a cégek leggyakrabban (65 százalék) a banktól kapott jó ajánlatot említették, de sokan tartották fontosnak a pénzintézet jó hírnevét, megbízhatóságát (24 százalék) és az ügyfélkapcsolat minőségét is (23 százalék).

A vállalkozások kimagasló hányada (96 százalék) elégedett főbankja szolgáltatásaival, és nem is nagyon keres alternatívát, ha új pénzügyi forrásra van szüksége: a válaszadók kétharmada csak főbankjától kér ajánlatot, csak minden ötödik cég keresi meg további meglevő banki kapcsolatait, és mindössze minden hatodik fordul olyan bankhoz, amellyel még nem volt kapcsolata.

Bár az elmúlt időszakban több intézkedés – tranzakciós illeték bevezetése, MNB Növekedési Hitelprogram (NHP) – is okozhatott volna fluktuációt, ez mégsem következett be. Az NHP keretében kapott hitelt a kkv-k 15 százaléka ugyan nem a főbankjánál vette igénybe, de ez csak a szektor 0,3 százalékánál vezetett főbank-váltáshoz. Így a tranzakciós illeték hatásával együtt vizsgálva a vállalkozások alig több mint 1 százalékáról mondható el, hogy ezen intézkedések miatt hűtlenek lettek az elsődleges pénzügyi partnerükhöz.

A magyar kkv-k egyébként is nehezen mozdulnak: háromnegyedük még sosem váltott főbankot, és többségük (68 százalék) abban is biztos, hogy a következő egy évben sem teszi ezt meg. Mindössze 5 százalék azok aránya, amelyek fontolgatják, hogy jövőre esetleg lecserélik elsődleges banki kapcsolatukat. Azokat a cégeket, amelyek nem utasítják el a bankváltást, elsősorban kedvezőbb számlacsomag-ajánlattal (50 százalék) vagy jó hitellehetőséggel (44 százalék) lehetne elcsábítani.

 

Minden vélemény számít!

Név *
Email *
Weboldal