A székely vállalkozó és a marketing

Akár egy székely vicc kezdete is lehetne, de nem az. Két ismert hazai marketing szakértő Vida Ági és Wolf Gábor a napokban tért haza Erdélyből, ahol meghívottként szakmai előadókörúton vettek részt. A kisvállalati és online marketinget népszerűsítő előadásokra nagy az érdeklődés, az online értékesítés robbanás előtt áll.

A két szakértő a Romániai Magyar Közgazdász Társaság, a Modern Üzleti Tudományok Főiskola Székelyudvarhelyi Oktatási Központja valamint helyi vállalkozók és közösségek meghívására vett részt a Marketing Fesztivál elnevezésű eseményen. Az előadássorozatot élénk érdeklődés kísérte, 550 érdeklődő vett részt a Nagyvárad, Kolozsvár, Székelyudvarhely, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy és Marosvásárhely állomásokon tartott előadásokon.

Miben más Erdély?

Az egyik lényeges különbség, hogy Erdélyben a francia üzleti kultúra és vállalkozási ismeretek terjedtek el, mely a résztvevők visszajelzése szerint kevésbé gyakorlatias, mint az amerikai „iskola” vagy éppen az előadóktól hallott ismeretek. Emellett az erdélyi üzleti világ kevésbé globalizált, jobban oda kell figyelni a helyi szokásokra. Azonban a legfőbb probléma ugyan az, mint Magyarországon: nincs, vagy csak nagyon kevés a marketingre fordítható pénz.

„Érdekes kulturális különbözőség a nőknek tulajdonított szerep az üzleti életben. A beszélgetésekből az köszönt vissza, hogy máig erős a „nőnek a konyhában van a helye” nézet. A kézművesség még csak-csak való egy nőnek, de a komoly üzlet a férfiak dolga” – számolt be tapasztalatairól Vida Ági. Holott az erdélyi kismamák és vállalkozónők informatikai tudása legalább olyan szintű, mint a magyar társaiké, a vállalkozói szemléletük fejlettebb, nyitottabbak mint itthon.

Hasonlót tapasztalt Wolf Gábor: „Sokan már munka mellett elkezdik építeni vállalkozásukat. Azonban az alkalmazott marketing eszközök köre nagyon szűk és jellemzően offline eszközökre korlátozódik. Az online marketing széles körben való terjedését az is nehezíti, hogy még nem alakult ki a kisvállalkozásokra szakosodott szolgáltatói szektor” – mondta a kisvállalati marketing szakértő.

A trendek alapján az online értékesítés hasonló mértékű robbanás küszöbén áll, mint 2005 és 2008 között Magyarországon. Ezért most érdemes belépni a piacra akár az erdélyi vállalkozóknak, akár a hazai kkv-kra specializálódott szolgáltatóknak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük