Nő a bankkártyás visszaélések száma

Bő 160 millió forint értékben történtek bankkártyás visszaélések az első negyedévben Magyarországon, ami közel 24 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz képest. A legtöbb csalás a külföldre irányuló műveletekkel függ össze. A legtöbb kárt a kártyákat kibocsátó bankoknak kell lenyelniük.

Csaknem 24 százalékkal, 161,9 millió forintra emelkedett az első negyedévben a fizetési kártyákkal végrehajtott visszaélések értéke Magyarországon, miközben az érintett műveletek száma bő 31 százalékkal, ötezer közelébe nőtt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank adataiból.

Az előző év azonos időszakához képest jelentősen emelkedett a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő, jellemzően internetes tranzakciókhoz kapcsolódó visszaélések aránya is, így már az összes csalás 70,1 százaléka és a teljes kár 63,2 százaléka ezekből a visszaélésekből származik. A belföldi bankközi tranzakcióknál is növekedett valamelyest a csalások száma – 479 volt három hónap alatt –, ám a kárérték majd felére, 11 millió forintra csökkent.

Ami a csalások módszereit illeti, ott a távoli tranzakciók jelentik a fő veszélyt: az internetes, telefonos és postai megrendeléseknél végrehajtott fizetések majdnem 3500 esetben vezettek visszaéléshez csak az első negyedévben, bő 102 millió forint értékben, miközben egy évvel korábban még csak 2374 esetet és 63,7 milliós kárt regisztráltak.

A klasszikusnak számító, elveszett vagy ellopott kártyákkal végrehajtott csalások körében 730 eset történt, szemben az egy évvel korábbi 560-nal, miközben a visszaélésekkel okozott kár 30 százalékkal, 17 millió forintra emelkedett.

A kibocsátói oldalon leírt kár legnagyobb részét viszont változatlanul maguk a kibocsátók – vagyis a pénzügyi szolgáltatók – viselik: az általuk könyvelt, bő 110 milliós kár a teljes leírt mennyiség kétharmada, miközben az ügyfeleknek 18,7 millió, a kereskedőknek pedig 37,3 millió forintnyi kárt kellett állniuk.

Bár a csalások legnagyobb része külföldi műveletekhez kapcsolódik, a magyarországi kártyaforgalomban is vannak még bőven próbálkozások. A közelmúltban több, a lakossági piacon aktív hitelintézet is felhívta a figyelmet egy meglehetősen primitív elven működő csalássorozatra, amely így is többtucatnyi káresetet okozott. A csalók mobiltelefon-társaságok hivatalos ügyintézőinek adták ki magukat, és egy „nyereményjáték” 100 ezer forintot meghaladó, sikeres nyerteseként arra kérték az ügyfelet, hogy töltsön fel egy megadott számhoz tartozó telefonkártyára elektronikusan 10 ezer forint körüli összeget.

A csaknem 25 százalékos bővülés viszont nem túlságosan meglepő a visszaéléseknél: a jegybank adatai szerint az elmúlt években rohamosan nőtt a kártyás vásárlási műveletek száma és aránya, ráadásul az interneten zajló vásárlásoknál is óriási a bővülés. Ezzel együtt a kártyás tranzakciók biztonságára nem lehet panasz, hiszen az évi pár százmillió forintnyi csalás elenyésző a több ezermilliárd forintot kitevő forgalomhoz képest.

Forrás: vg.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük