Robotok a pénzügyi szektorban

Jelentősen csökkenő ügykezelési idő, javuló ügyfélélmény, csökkenő működési költségek, a monoton feladatok alól felszabaduló kollégák – többek között ezekkel az előnyökkel jár, ha egy pénzintézet szoftverrobotot vet be.

Látványos változásokat hozott a pénzügyi szektorban az elmúlt másfél év, a korábban megindult digitalizációs folyamat a COVID-járvány hatására még nagyobb lendületet kapott, és a megváltozott fogyasztói szokások és elvárások is lépésre kényszerítik a pénzintézeteket. Emellett egyre nagyobb nyomás nehezedik az ágazat hagyományos képviselőire a megszokott folyamatokat felforgató és az ügyfélkiszolgálást új szintre emelő fintech vállalkozások részéről is.

Ebben a piaci környezetben minden korábbinál fontosabbá vált a pénzintézetek számára, hogy hatékonyan, alacsonyabb költséggel tudják megvalósítani folyamataikat, illetve növeljék az ügyfélélményt. Ezen célkitűzések elérésében jelenthet komoly segítséget a bankoknak és biztosítóknak a robotizált folyamatautomatizálás (RPA), amivel a nagy számban ismétlődő, monoton, időrabló feladatokat lehet átadni a szoftverrobotoknak.

Ezek a megoldások képesek utánozni az ügyintézők tevékenységét a már meglévő alkalmazások felületén keresztül, segítségükkel pedig könnyen növelhető az üzleti hatékonyság és csökkenthető a kapcsolódó működési költség. A szoftverrobotok hiba nélkül és fáradhatatlanul végzik munkájukat, így a korábban ezekkel a monoton folyamatokkal foglalkozó munkatársak magasabb hozzáadott értékű feladatokra összepontosíthatnak.

Az RPA-t igazán hatékonyan olyan folyamatok esetében lehet alkalmazni, amelyek szabályalapúak, kevés kivétellel, nagyszámú, automatizálható tranzakcióval járnak, illetve magas szinten sztenderdizáltak a beérkező adatok. „Amennyiben az előzetes felmérés során sikerül a megfelelő folyamatokat kiválasztani, akkor akár néhány hét alatt is munkába állhat a szoftverrobot, a megtérülés pedig egy sikeres projekt esetében egy éven belüli lehet. Az átlagos ügykezelési idő az említett folyamatnál hatodára csökkent, az emberi hibákból adódó problémák pedig teljesen eltűntek. Ennek köszönhetően jelentősen javult az ügyfélélmény, a késedelemre vonatkozó panaszok megszűntek, a monoton feladatok csökkenésével nőtt a munkatársak motivációja, illetve az sem mellékes szempont, hogy mivel teljesen digitálissá vált a folyamat, évente nagyjából 10 ezer papírlappal kevesebbet nyomtatnak ki, csak azzal az egy ügytípussal kapcsolatban” – mondta el Takács István, a BCA Hungary Kft., az RPA hazai szakértőjének szenior tanácsadója és partnere.

A szoftver robotok a pénzügyi szektor vállalatainál és egyéb ágazatokban is számos területen alkalmazhatók hatékonyan, így többek között a számlák kezelésénél, ügyféladatok összegyűjtésénél – például hitelügyletek esetében -, díjvisszafizetési folyamatoknál, az értékesítésben és ügyfélszolgálatnál, vagy akár az új kollégák beléptetésénél is.

Ennek megfelelően globális szinten folyamatosan nő a kereslet az ilyen megoldások iránt. Az RPA piac a múlt évben 11,9 százalékkal, 1,58 milliárd dollárosra nőtt a Gartner elemzése szerint és a kutatócég a 2024-ig tartó időszakra vonatkozó előrejelzésében évente átlagosan 10 százalék feletti bővülést jósol ennek a szegmensnek.

A robotok megjelentek a tőzsdei kereskedésben is. Ha érdekli ez a téma, olvassa el ezt a könyvet: A tőzsde megtanulható

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük