Hallott már az esportról?

A videójátékokból kinőtt elektronikus sport lehetőségei már a labdarúgó eb-vel és az olimpiával konkurálnak. Egy-egy torna döntőjére stadionok telnek meg, a pénzdíjak mesések, és már itthon is akad olyan milliárdos, akinek nevéhez esport csapat köthető.

A videójátékokból kinőtt esport-bajnokságok ugyanis ma már döbbenetes mennyiségű embert vonzanak. A League of Legends (LoL) nevű játékot kiadó Riot Games évről évre megrendezett világbajnokságának tavalyi döntőjét például több mint 36 millióan nézték élőben – persze részben informatikai eszközökön segítségével, részben a teltházas berlini O2 World Arénában.

– Az alig két hete rendezett európai bajnoki szezon fináléjának Krakkóban pedig egy 15 ezres aréna adott otthont, ami természetesen csurig megtelt a rajongókkal – mesélte lapunknak Biró Balázs György, az Egymillióan a magyar esportért közösség alapítója, és a nyáron indult, a szakág híreit összefogó Esport1.hu oldal tartalomigazgatója. Mindez valóban csak a totálisan kívülállóknak tűnhet „bohóckodásnak”, hiszen a világ legismertebb hardware gyártói – köztük az Acer vagy a Samsung –, vagy üdítőital márkái – a Coca-Cola és a Red Bull – jelentős szponzorként jelennek meg egy-egy sorozatban.

A többi között ennek is köszönhető, hogy a csúcsokon, a profi játékosok ligájában már rég nem aprópénzért folyik a verseny. A Valve kiadó Dota2 játékának világbajnokságán – ami éppen a brazil olimpia ideje alatt zajlott – 20 millió dollár volt az összedíjazás. Ebből az 5 tagú győztes csapat markát 9 millió dollár ütötte. Összehasonlításképpen: az idei wimbledoni teniszbajnokságon 28,1 millió fontot osztottak szét, amelyből a férfi győztes Andy Murray mintegy 1,9 milliót vitt haza.

Jelenleg egyébként a legnépszerűbb küzdelmek alapvetően a fantasy szerepjátékokra épülnek. Ilyen a League of Legends, vagy a Dota2 is. Ezekben két csapat – jellemzően öt fő – indít „hadjáratot” egymás ellen. A feladat: a rendelkezésre álló hősökkel az ellenfél táborának elfoglalása a küzdőtérként meghatározott virtuális térkép túloldalán. A League of Legends körülbelül 90 millió aktív játékossal rendelkezik, ez a világ egyik legnépszerűbb esport terepe.

Esportolni ugyanakkor távolról sem csak puszta szórakozás. A profi csapatok elképesztő háttérrel működnek: a tagok saját bázisokra költöznek a nagy versenyek előtt, ahol elemzik a játékokat és a választott taktikákat. Folyamatos a mentális és fizikai edzés, gyakran a napi időbeosztás is szigorúan meghatározott, és saját menedzser foglalkozik a csapattal. A pénzügyi hátteret pedig a játékkiadóktól és a szponzoroktól befolyt összegek biztosítják. A hazai esporttérben – s ez korántsem titok – Docler Myrmidons néven a leggazdagabb magyar üzletemberek között számon tartott Gattyán Györgyhöz köthetően is működik már egy profi csapat. Úgy tudni a játékosok mellé éppen a nyáron igazoltak egy külföldi edzőt.

A PayPal online pénzügyi szolgáltató által az év elején készített felmérés szerint Magyarországon az esport piac árbevétele idén még félmillió dollár lesz, ami két év múlva duplájára emelkedik. Ez örömteli, de még mindig eltörpül az uniós számok mellett. Ott ugyanis az esport-biznisz árbevétele több mint 300 millió dollárnak megfelelő összeg.
Forrás: nol.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük