Automaták és az egyérintéses fizetés

A Mastercard szerint bővülés várható az egyérintéses fizetésre alkalmas automaták piacán a következő évben. A kártyatársaság kutatásai szerint a felhasználók szívesen fizetnek kártyával az ital- és áruautomatáknál, és nyitottak a legkülönfélébb újgenerációs megoldásokra is.

Iparági tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a kártyás vásárlások átlagosan 8-15%-os értékesítés bővülést hozhatnak az üzemeltetőknek, és várhatóan ez az érték nőni fog, ahogy a vevők egyre inkább megkedvelik az új fizetési lehetőséget.

Töretlen az egyérintéses fizetés népszerűsége Magyarországon, melynek hatása már az automata üzletágban is érzékelhető. Hétről hétre egyre többen fizetnek érintőkártyával, néhány pillanat alatt azoknál az ital- és áruautomatáknál, amelyekbe ún. virtuális POS (vPOS) terminált telepítettek. Az ilyen egységeknél a hazai bankkártyás vásárlások aránya átlagosan 18-22% a készpénzes fizetésekkel szemben, de vannak olyan kiugró helyszínek is, ahol 90%-os a kártyahasználat – derült ki 74 vPOS terminállal ellátott magyarországi automata fizetési adataiból. A vPOS terminálokat biztosító Nayax várakozásai szerint az elkövetkező hetekben közel 130 új automatás terminál telepítése várható, valamint további rendelésekre is számítanak a kezdeti pozitív tapasztalatok eredményeként.

A vPOS terminálokat már most is több területen alkalmazzák Magyarországon, az étel- és italautomaták mellett például önkiszolgáló autómosókban, vagy akár kutyamosókban is. A felhasználási lehetőségek száma szinte végtelen, a vásárlók pedig kifejezetten nyitottak az automatás újdonságokra – derült ki a Mastercard legfrissebb kutatásából. Bár a megkérdezett felhasználók jelenleg leginkább kávét vagy cappuccinót vásárolnak automatából (93%), igény lenne többek között fűszer-, cipőtisztító-, kutyaeledel-, kerékpáralkatrész- és mobiltöltő-automatára is. Az automatákban elérhető italok jobban fogynak, mint az ételek, de édességet (52%), chipszet és sós ropogtatnivalót (51%), szendvicset (43%) és túró rudit (40%) is szívesen vesznek a válaszadók. Bár egyelőre kevesen tudják, hogy vannak olyan automaták, amelyeknél bankkártyával is fizethetnek (11%), a vásárlók üdvözölnék ezt a lehetőséget az általuk használt automaták esetében is. Az online felmérésben megkérdezettek mintegy 2/3-a nyitott a kártyás fizetésre az automatáknál, 50 százalékuk – ha tehetné – mindenképpen bankkártyával fizetne, míg a másik nagy tábor akkor élne ezzel a lehetőséggel, ha éppen nem lenne nála elegendő aprópénz.

A kutatás során fény derült arra is, hogy a pénztárnál való sorban állás elkerülése miatt nagyon népszerűek a BKK és a MÁV jegyautomatái is. Az ital- és snack-automaták pedig főleg azért kedveltek, mert gyors vásárlást tesznek lehetővé, 24 órán keresztül elérhetők, és a korlátozott választék miatt egyszerű a döntéshozatal a megvásárolni kívánt termékeket illetően.

A válaszokból kitűnik, hogy a vásárlók alapvetően nyitottak az automaták használatára. A válaszadók döntő többsége (74%) jelezte, hogy azért nem vásárol automatából, mert nem található egység a közelében. A felhasználók leginkább a kényelem és a gyorsaság miatt választják az automatákat, és többségük élne a bankkártyás fizetési lehetőséggel. A vásárlás helyszíneként a legtöbb válaszadó munkahelyet vagy iskolát jelölt meg, de népszerűek a váróhelyeken (pl. busz- vagy vasútállomáson, rendelőkben) található automaták is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük