Így változik a privátbankár munkája

Bár számuk 15 év alatt több mint duplájára nőtt, egyre nagyobb a terhelés a magyarországi privátbankárokon. Az egy főre eső kezelt vagyon összege immár megközelíti a 16 milliárd forintot, emellett az ügyfelek mind szélesebb körű elvárásokat támasztanak.

Míg 2005-ben még csak 185 privátbanki tanácsadó dolgozott Magyarországon, tavaly év végére számuk meghaladta a négyszázat. A szakemberek által kezelt vagyon átlagos összege pedig az elmúlt másfél évtizedben megháromszorozódott: 4,8 milliárd forintról 15,8 milliárd forintra nőtt.

„Nem csak e tekintetben egyre nagyobb a terhelés a hazai privátbankárokon. A világjárvány felgyorsított számos korábban már látható trendet, és új igényeket is támasztott a szakemberekkel szemben. Ma már egy privátbankártól azt várják el, hogy pénzügyi Jolly Jokerként funkcionáljon és bróker helyett olyan személyes tanácsadóvá fejlessze magát, aki a legújabb digitális felületeket is rutinszerűen kezeli. Aki nem csak befektetési tanácsadó, hanem a banküzem és a pénzügyek széles palettájára rálátással bíró szakember és egy kicsit üzleti coach is” ‒ hívja fel a figyelmet Karagich István, a Blochamps Capital Kft. alapítója.

Idén a privátbanki szolgáltatók 80 százaléka több forrást fordít majd IT-fejlesztésekre, mint az elmúlt 20 évben bármikor, és a vezetők 47 százaléka szerint ez az év meghatározó lesz a munkatársak megtartása és motiválása szempontjából is – derül ki a Blochamps 2021-re vonatkozó elemzéséből. A jövő privátbankárának tudását az minősíti majd, hogy az ügyfél problémáiban felismeri-e azt, hogy valójában milyen jellegű támogatásra van szüksége. Azaz specialistából generalistává kell válniuk, és ehhez a tudásfejlesztéshez a szolgáltatóknak kell biztosítaniuk a szakmai edukációs hátteret.

Azoknak, akik meg szeretnék tartani piaci pozíciójukat és növelni a részesedésüket, nagy hangsúlyt kell fektetniük a soft skillek fejlesztésére is. A fiatalabb privátbanki ügyfelek ma már főként rugalmasságot, asszertivitást, karizmatikus személyiséget, tettrekészséget és a digitális felületeken is működő, kiemelkedően jó kommunikációs készségeket várnak el, amikor bankárt választanak.

Néhány éve még elegendő volt évente egy-egy 3 napos anyabanki vizit a szakemberek továbbképzéséhez, ma már tematikus és specifikus workshopokra, lokális versenytárs monitoringra, esettanulmányok rendszeres és mélyreható vizsgálatára, szituációs gyakorlatok végzésére van szükség. Tehát a munkaadóknak támogatniuk kell a privátbankári munka egyre bővülő feladataihoz annak készségfejlesztő folyamatát, a szakmának szüksége van itthon is a komplex, lokális tudásfelvételre. A nemzetközi trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a közös golfozások és ebédek helyét felváltja az online és a social media alapú kommunikáció. A következő években a digitális felületek válnak a legnagyobb csatatérré, ha a privátbanki ügyfelek meggyőzéséről van szó.

A vagyonkezelők szakértelme és iránymutatása még mindig domináns, de ha meg akarják tartani ügyfeleiket, meg kell tanulniuk bővíteni képességeiket az elérhető digitális innovációkkal a legmagasabb ügyfélszegmensek felé is. Az ügyfelek 0-24 órában elérhető portfóliókimutatásokra, látványos, ugyanakkor egyszerű, egyedi, interaktív ábrákra vágynak.

Számos más területen is dinamikusan változnak az igények a hozammal szembeni elvárásoktól az egészségügyi, oktatással, nyugdíjjal kapcsolatos pénzügyi tervekig. Ennyiféle elvárásnak csak az lesz képes megfelelni, akinek a munkáltatója háttértámogatásként stabilan biztosítja a komoly és folyamatos adatmérést, az intelligens és következetes adatfelhasználást, valamint a bővüléshez szükséges lokális erőforrásokat, ugyanakkor tehermentesíti privátbankárait a fölösleges adminisztráció alól.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük