Porondon a generációváltás

Szép csendben drasztikus változások zajlanak a globális munkaerőpiacon, az előrejelzések szerint ugyanis 2025-re az aktív munkavállalók 27%-a már a Z generációból kerül majd ki. Egyre több a fiatal menedzser és vállalatvezető is, csupán hazánkban 145 ezer vállalatnál aktuális kérdés a generációváltás.

A vállalatoktól éppen most mennek nyugdíjba a baby boomerek utolsó képviselői, akik híresek a csapatokhoz és cégekhez fűződő hűségükről és a hagyományos hatalmi struktúrához való ragaszkodásukról. Ezzel szemben a munkaerőpiacot éppen elözönlő Z generáció tagjai szeretik feszegetni a határokat, hozzá vannak szokva az állandó információáramláshoz, valamint a gyorsan megszerzett pozíciókhoz és javakhoz. Ez jellemzi őket a munkahelyeken is, így nem csoda, hogy sokan szkeptikusan fordulnak a fiatal kollégák felé, friss felmérések szerint a vezetők 40 %-a szerint a Z generáció nincs felkészülve a mindennapi kihívásokra, melyekkel a munkaerőpiacra kikerülve szembesülnek.

„Nincs mese, a Z generáció hamarosan átveszi az uralmat a vállalatok többségénél, így az elzárkózás semmiképpen sem megoldás. A BNI tagsági körében azt látjuk, hogy itt az arany középút a legcélravezetőbb: a cégeknek alkalmazkodniuk kell az új generációk elvárásaihoz és informálisabb struktúrával, valamint felhatalmazó cégkultúrával kell segíteniük a fiatalok beilleszkedését, akik ezt elköteleződéssel és innovatív szemlélettel hálálják meg. Emellett valóban nagyon hasznosak lehetnek a frissdiplomás programok, ezek szintén hatékony eszközei a zökkenőmentes integrációnak” – mondja Avidor András, a BNI Magyarország alapítója és vezetője

Jön a Z generáció

Nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a generáció egy meglehetősen bizonytalan helyzetben lép ki a munkaerőpiacra: gazdasági turbulenciákkal, energiaválsággal, egy világjárvánnyal és politikai konfliktusokkal is meg kellett és kell küzdeniük azoknak a cégeknek, melyek talpon szeretnének maradni. Ez azonban komoly lehetőséget is teremt a fiatal munkavállalóknak, akik élen járnak a digitális eszközök használatában, gyorsan reagálnak a változásokra, rugalmasan és agilisan közelítik meg az eléjük kerülő problémákat, valamint egy sokkal egészségesebb és fenntarthatóbb szemlélettel közelítenek a munka-magánélet egyensúlyhoz, mint idősebb kollégáik. Ezek a tulajdonságok vezetőként is sokat nyomnak a latba.

Átalakuló vállalati kultúra

A Z generációt összekötő talán legerősebb kapocs, hogy egyáltalán nem hagyja őket hidegen a jövőjük, ezért fontosnak tartják a társadalmi felelősségvállalást és a környezettudatosságot. 32 % pontos képet akar kapni arról, hogy cégük milyen lépéseket tesz ezen célok érdekében, szemben az X generáció körében mért 14%-kal. Ez mindenképpen biztató fejlemény, mely arra mutat, hogy a CSR és zöld aktivitások nem csupán jól hangzó frázist, de tényleges elköteleződést jelentenek majd az újgenerációs vezetők részéről.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük