Üzleti terv

Mikor kell üzleti tervet készíteni? Kell-e a kisebb vállalkozásoknak is üzleti terv? Hol találok az elképzeléseim megvalósításához befektetőt? Kivel készíttessem el, ha biztos akarok lenni a sikerben?

Ismerős kérdések ezek szerintem minden vállalkozó számára. Nem kérdés, hogy egy vállalkozás jövője szempontjából alapvető a tervezés, nem is csak egy általános üzleti terv, hanem annak vállalatra szabott egyéni elkészítése. Kell üzleti terv és nem is csak a banknak vagy befektetőnek, hanem elsősorban magunknak!

Nem csak az induló vállalkozásoknak kell üzleti terv

Egy teljesen új vállalkozás elindításakor mindenki elfogadja, hogy kell tervet készíteni, de egy már működő vállalkozás esetében a többség nem gondol a részletes tervezésre, csak az aktuális feladatok megoldására, a napi rutinra. Pedig szerintem minél kiszámíthatatlanabb, tervezhetetlenebb körülményeket tapasztalunk magunk körül, annál fontosabb, hogy felkészültek legyünk, és legyenek válaszaink a felmerülő problémákra, részletes terv a céljaink megvalósításához.

Milyen a jó üzleti terv?

Az üzleti tervet elsősorban magunknak készítjük, tehát a legfontosabb, hogy valós tényeken alapuljon, a tudásunknak, ismereteinknek megfelelő legjobb terv elkészítésére törekedjünk, ha kell ehhez vegyünk igénybe gyakorlott szakember segítségét.

Több változóval is számoljunk, készüljenek alternatívák, optimista és pesszimista változatok. Ha banknak, befektetőnek készül a terv, akkor sem szabad a valóságtól elrugaszkodnunk, hiszen a tervezett fejlesztést nem csak elkezdeni, de sikerre vinni is szeretnénk! Ehhez pedig a lehető legjobb, reális, jól elkészített üzleti terv szükséges.

Fontos az is, hogy az üzleti terv érthető, külső – nem szakmabeli – olvasó számára is emészthető formában készüljön el.  Ha kiadjuk a kezünkből az üzleti tervünket, az egyfajta bemutatkozás, a cég „önéletrajza” is egyben. Ez alapján ítélnek meg bennünket, tehát szakmailag, pénzügyileg a lehető legjobb benyomást kell keltenünk.

Milyen részekből áll egy üzleti terv?

Vannak az üzleti terv elkészítésének formai és tartalmi elemei, amelyekre nekünk is tekintettel kell lennünk, hiszen akkor lesz a tervünk áttekinthető, érthető, egyszóval jó. Ne terheljük túl sok fölösleges adatokkal, képekkel, táblázatokkal az olvasót, a kevesebb most is néha több tud lenni. A terv elkészítésénél ragaszkodjunk egy sémához, fogalmazzunk lényegre törően és ha a befektetőnek, banknak további információra van szüksége, akkor azt egy mellékletben, videóban, képekben csatolva később is beadhatjuk.

Az üzleti terv a következő fő részekből áll:

  • Vezetői összefoglaló
  • A vállalkozás rövid bemutatása
  • Marketing/piaci terv, háttérelemzés
  • Termék, gyártás, tevékenység bemutatása
  • “Emberi tényezők”, humán források (vezetők, képesítések, munkaerő szükséglet)
  • Pénzügyi terv
  • SWOT analízis – előnyök és kockázatok elemzése
  • Megtérülési számítások, egyes alternatívák bemutatása
  • Mellékletek

Az üzleti terv minden részére nagy figyelmet kell fordítanunk, komplexen kell a teljes tervet vizsgálnunk. Azonban a vállalkozások működésétől nyereség termelését várjuk el, ezért a pénzügyi terv mindenképpen kiemelt fontosságú!

Az üzleti terv méretét, tagolását mindig az adott célhoz igazítsuk. Egy kisvállalkozás belső használatra készített üzleti terve lehet pár oldalas, már egy ilyen rövid, egyszerű üzleti terv is nagyon hasznos lesz az adott esetben. A befektetők, bank részére készített üzleti terv mindenképpen hosszabb, hiszen itt olyanok olvassák az anyagot, akik nem csak a célokat, de a céget, annak vezetőit sem ismerik. Az én véleményem az, hogy az üzleti terv maga legyen tömör, átlátható, jól tagolt és lényegre törő. A szükséges kiegészítéseket pedig helyezzük el mellékletekben.

Az üzleti terv készítésének többnyire az a célja, hogy tőkét vonjunk be a vállalkozásba, tehát befektetőt keresünk, hitelt szeretnénk felvenni vagy pályázati forrást megszerezni. Érdemes több helyen is próbálkozni és mivel mindenkinek időből van a legkevesebb, így érdemes egy rövid, egy-két oldalas összefoglalót is elkészíteni, amellyel a befektetők figyelmét igyekszünk felkelteni – hogy később eljuthassunk a teljes üzleti terv bemutatásáig.

Fontosnak tartom ismét megjegyezni, hogy az üzleti terv elkészítése annak ellenére, hogy többnyire egy adott célhoz kötődik, mégis inkább egy folyamat. Alakítsuk ki annak a rendszerét, hogy az elkészült tervet folyamatosan a valósághoz igazítsuk, időnként átírjuk, aktualizáljuk. A tervezés soha nem fejeződik be, mindig jönnek új célok, úgy szempontok, és a pénzügyi éves zárás adataival is frissítenünk kell a terveket.

Amennyiben szüksége van az üzleti terv elkészítéséhez a segítségünkre, akkor keressen meg:

Dr.Tatár Attila
info@bankweb.hu
0620/462-8850

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

Szakértőnk

dr.Tatár Attila, pénzügyi szakértő, befektetési tanácsadó
dr.Tatár Attila
közgazdász, tanácsadó
- Hírlevél
- V.I.P. Hírlevél

Akciós könyvek

Hogyan válhatok befektetővé? Ajándék e-könyv. Befektetési tanács, külföldi termékek.

Hozzászólások