A biztonságos internethasználat érdekében

Online kampányt indított az Erste Bank, hogy segítsen biztonságosabbá tenni az internet használatát. Az online csalások, az adathalászat elleni védekezés egyszerűbb, mint hinnénk: néhány alapvető szabály betartásával sokkal biztonságosabbá tehetjük a világhálót.

Öt pontban összefoglaltuk a bank szakértőinek tanácsait, hogy ezzel is segítsük a pénzügyileg egészségesebb nethasználatot. Az alapvető szabályok betartásával az online csalások, az adathalászat jelentős része ellen megvédhetjük magunkat.

1. Ne hagyjuk magunkat orrunknál fogva vezetni!

A hekkerek leggyakoribb eszköze a manipuláció, amellyel például a kíváncsiságunkra hatnak. Elég egy telefonhívás, e-mail egy csomag érkezéséről vagy épp egy online piactér, ahol vevőnek adják ki magukat. A megtévesztés hatékonyságát manipulációval érik el. Hogyan? Például úgy, hogy sürgetnek: gyanús, ha a hívó fél azonnali cselekvésre ösztönöz, hiszen, ha sietünk, könnyebben hibázunk, és adunk meg olyan adatot, amit nem kellett volna.

2. Védjük meg az adatainkat!

Az internet nem felejt, az online térben folyamatosan digitális lábnyomot hagyunk magunk után: információ keletkezik rólunk minden alkalommal, amikor például megnézünk egy videót, online vásárolunk, vagy épp bejelentkezünk egy orvosi vizsgálatra. Bár azok a cégek, amelyek tárolják adatainkat, törekednek a teljes adatvédelemre, ha a személyes információink ennek ellenére is rossz kezekbe kerülnek, könnyen válhatunk a kiberbűnözők célpontjává.

3. Tanuljuk meg a helyes internet használatot!

A csalók célja, hogy olyan adatokat szerezzenek meg, amelyekkel átvehetik az irányítást a számlánk, számítógépünk, mobiltelefonunk, internet- vagy mobilbankunk, vagy éppen a bankkártyás vásárlásaink felett. Hamis hívások és üzenetek segítségével vesznek rá arra, hogy olyan adatokat, jelszavakat és kódokat adjunk meg, amelyekkel ezt megtehetik. Éppen ezért soha ne adjuk meg az egyedi azonosító adatainkat! Egy banki ügyintéző soha nem kérdezi meg, mennyi van a számlánkon, mi az e-csatorna azonosítónk, a PIN-kódunk, a jelszavunk. Ha felmerül bennünk, hogy egy csalóval beszélünk, azonnal szakítsuk meg a hívást, és keressük fel a hivatalos ügyfélszolgálaton azt a szervezetet, amelynek a nevében a hívó bemutatkozott! Mindig közvetlenül a böngészőbe írjuk be a bank címét, és ellenőrizzük, hogy a weboldal címe pontosan szerepeljen!

4. Legyünk mindig gyanakvóak!

Az online vásárlások terjedésével, és az online játékok népszerűségének növekedésével párhuzamosan a csalók is egyre többször próbálkoznak ezen eszközök segítségével hozzáférni az adatainkhoz és a pénzünkhöz. Hamis webshopokat működtetnek, online piactereken adják ki magukat vásárlóknak, vagy futárszolgálat nevében írnak a nem kézbesített csomagokról, hogy aztán adathalász weboldalakra irányítsák a gyanútlan internetezőt. A bankkártya adatokat csak megbízható oldalakon adjuk meg! Használjunk virtuális bankkártyát.

5. Segítsunk másoknak !

Az idősebb generáció tagjai is egyre nagyobb arányban használnak okoseszközöket. Figyelembe kell vennünk, hogy számukra ezek a dolgok nem olyan természetesek, mint a fiatalabbaknak, ezért érdemes megtanítani nekik is a legfontosabb védelmi előírásokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük