Figyelj a csalókra Black Friday vásárláskor is

A Black Friday nem csak azoknak kedvez, akik az akciós ajánlatokat keresik, hanem a csalóknak is. Jelentősen nő az e-kereskedelmi forgalom a karácsonyi vásárlások beindulásával, de fokozottan kell figyelnünk a csalók egyre kifinomultabb módszereinek elkerülésére.

Év végén különösen erősödnek az online vásárlások, egyre többen szerzik be internetről a karácsonyi ajándékokat, és sokan használják ki a Black Friday-hez kapcsolódó kedvezményeket is. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a hazai internetes- és csomagküldő forgalom a korábbi hónapok átlagának másfélszeresére ugrik novemberben és decemberben. Ilyenkor a csalók is aktívabbak lehetnek, akik a vásárlási lázat kihasználva igyekezhetnek megszerezni az adatainkat és megpróbálhatják elvenni a pénzünket.

Nő a csalások száma és értéke egyaránt

Ugrásszerűen nőtt idén a pénzügyi csalások, adathalász támadások, internetes és telefonos visszaélések száma és mértéke. A csalók ma már bárkit elérhetnek, nem csak a tapasztalatlanok esnek áldozatul, hanem a felkészültebb internet és PC használóknak is résen kell lenniük. „Az áldozatok egyaránt megtalálhatóak az átlag ügyfelek között, a prémium- és privátbanki szegmensben is, ahogyan a vállalati számlák is célpontok lettek, így a megelőzés és tudatosítás fontossága is megnőtt” – mondta el az Erste sajtótájékoztatóján Harmati László, a bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese.

A módszerek egyre kifinomultabbak, ezért az ügyfeleknek és a bankoknak is fokozottan figyelniük kell a csalási kísérletek felismerésére. Az Erste folyamatosan fejleszti monitoring tevékenységét, amelynek köszönhetően a harmadik negyedévben összesen 4,4 milliárd forint ellopását akadályozta meg, ami majdnem a háromszorosa az első negyedéves összegnek. Az Erste már a csalások 90 százalékát ki tudja szűrni, de az okozott kár összértéke a próbálkozások számának jelentős emelkedése miatt még így is többszöröse az elmúlt évinek.

Az Erste adatai szerint leggyakrabban a középkorú budapesti nők válnak visszaélés áldozatává, valószínűleg azért, mert nagyobb arányban vannak jelen azokon az online értékesítési platformokon, amelyeket sok, adathalászattal foglalkozó bűnöző is előszeretettel használ. A kárösszeget tekintve ugyanakkor a középkorú budapesti férfiak állnak a legrosszabbul, az ő zsebükből húzzák ki a legtöbb pénzt a csalók. Megelőzési szempontból nagyobb odafigyelést igényel az idősebb korosztály is (60+ évesek), míg a fiatal felnőttek (20-30 évesek) „pénzügyi immunrendszere” ellenállóbbnak tűnik a csalásokkal szemben. 

A bankkártyás visszaélések egyik ismert módszere a hamis weboldal, amely például egy ismert cipőmárkára rákeresve bukkan elő a találatok között első helyen, annak a webshopjához megszólalásig hasonlít, csak egyetlen betű hiányzik mondjuk a cég nevéből a böngészőben. A gyanútlan ügyfél, amikor ilyen oldalon vásárol, olyanoknak adja meg az adatait, akiknek nem kellene – és sokszor automatikusan engedélyezi is a banknál a tranzakciót, amely akár a vélt vásárlás összegét jócskán meghaladhatja.

Ezért fontos minden esetben ellenőrizni a banki jóváhagyó üzenet tartalmát, és megnézni, mi van benne, valóban vásárlásról van szó, valóban akkora összegről, mint amennyit költeni szeretnénk, és az kapja a pénzt, akinek tényleg szánjuk.

Az Erste igyekszik tanácsokkal segíteni az ügyfeleket abban, hogyan védekezhetnek a csalások ellen.

Az Erste legfontosabb tanácsai: 

    • Vigyázz az adataidra. (Banki adataid, mint a felhasználóneved, e-csatorna azonosítód, bankkártyád PIN-kódja vagy éppen CVV/CVC számod csak a tiéd, ne add meg senkinek) Online vásárlásnál használj virtuális kártyát, változtasd a kártyát limitét, adatot ne adj meg sem e-mailen, sem online, sem telefonon. A bank ilyen adatokat nem kér tóled.
    • Járj nyitott szemmel a webshopokban! Csak olyan helyen vásárolj, amelynek a címe https-sel kezdődik, szerepel a cégjegyzékben, és jó, ha a webcímet te magad gépeled be a böngészőbe. Vigyázz, mert hirdetésekben és keresési találatokban is belefuthatsz hamis, csalók által létrehozott webshopokba!
    • Óvatosan a linkekkel! Online rendeltél és várod a futárt? A csalók gyakran írnak a Magyar Posta vagy futárszolgálatok nevében, és jellemzően linket találsz a levélben vagy SMS-ben, amivel adatokat vagy valamilyen díj fizetését kérik tőled. Soha ne kattints ilyen linkekre, és ne adj meg semmilyen adatot! Ha szeretnéd látni, hol jár a csomagod, inkább a közvetlenül keresd fel a futárszolgálat weboldalát!
    • Ha a bankoddal kommunikálsz, akkor az legyen az a Te hívásod és figyelj oda, hogy biztosan a banki számot (pl. telebank) tárcsázd.

    Mit tegyél, ha mégis csalás áldozata lettél?  

    • Azonnal hívd a bankod ügyfélszolgálatát!
    • Miután egyeztettél az ügyfélszolgálattal, javasoljuk, hogy tegyél rendőrségi feljelentést is, amit a banknak is továbbíthatsz, hogy segíthesd az ottani kivizsgálást!

         

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük