Mi kell a sikeres cégeladáshoz?

A vállalatvezetők 92 százalékánál még soha nem merült fel az értékesítés lehetősége, pedig sokszor a cég jövőjének biztosítása a tét – derült ki a Budapest Bank legfrissebb reprezentatív kutatásából. A tulajdonosok úgy gondolják, hogy könnyedén találnának vevőt a vállalkozásra, annak ellenére, hogy jelentős részüknek nincs pontos képe arról, hogy mennyit érhet az. Az átlátható működés és a tudatos marketingstratégia azonban aranyat érhetnek, a vezetők jelentős része ezekben látja a legnagyobb fejlődési lehetőséget. A jelenlegi üzleti környezetben felértékelődik a bankok szerepe: az értékesítés folyamatába egyre többen vonják be a pénzintézeteket.

A Budapest Bank kétévente készíti el reprezentatív kutatását, amelyben közel 600 magyar kis-, és közepes vállalkozás vezetőváltását és cégértékesítésének lehetőségeit méri fel. Az eredményekből kiderült, hogy a tavalyi évben – főleg a vírushelyzet kezelésének feladatai miatt – látványosan háttérbe szorult a vezetőváltás, a cégvezetők csupán 9%-a tudott az utódlással foglalkozni.

A vezetők kétharmada családon belül szeretné továbbadni a stafétát, azonban ez sok esetben nem lehetséges, így a cég jövőjét szem előtt tartva, a legkézenfekvőbb megoldás az értékesítés. A vállalatvezetők 92%-ában még soha nem merült fel az eladás gondolata, 87% pedig egyáltalán nem szándékozik értékesíteni a cégét. Akik mégsem utasítják el az eladást, azok 40%-a a növekedést, 30%-a pedig a tőkebevonást látja a cég egy részének értékesítésében.

Mennyit ér a cégem?

Mivel a cégvezetők döntő többsége nem gondolkodik eladásban, ezért a vállalat pontos értékének meghatározását sem tartják fontosnak, vagy csak nincs idejük ezzel foglalkozni. 79% még egyáltalán nem tett konkrét lépéseket ez ügyben. A vállalatvezetők 60%-ának nincsenek objektív mérőszámai, amelyek alapján meg lehetne határozni az eladási árat, ezért egyáltalán nem tudják, vagy csak megbecsülni tudják az összeget. Pedig a cégérték pontos meghatározása nem csak eladáskor, hanem számos más helyzetben, például a hitelképesség bírálatakor, részvénykibocsátáskor vagy tőkebevonásnál is fontos.

Az értéknövelés a fontos

Ugyan a vállalatvezetők egyharmada szerint már nincs olyan terület, amelynek fejlesztése értéknövelő hatású lenne, többségük mégis lát még fejlődési lehetőséget. A legtöbbjük számára az átlátható, strukturált működés és a tudatos marketingstratégia kidolgozása lenne a legfontosabb, de a hatékonyabb munkaszervezés és a több innováció is sokat jelentene az értéknövelésben. Ezekre pedig szívesen költenének a vállalatok. (50% saját tőkét, 22% bankhitelt is igénybe venne a fejlesztésekhez.)

Az országosan reprezentatív felmérést a Budapest Bank megbízásából az Avanti Research készítette 2020 nyarán, 545 db. 200 millió Ft éves árbevétel fölötti magyar tulajdonú cég tulajdonosa vagy ügyvezetője telefonos (CATI) megkérdezésével.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük