Milyen a jó befektetés a brókerbotrányok után?

Talán korai egy ilyen elemzést megírni, de belevágok. Az az érzésem, hogy a pénzpiacok iránti bizalomvesztés már a válság kapcsán elkezdődött. Mára a helyzet tarthatatlanná vált.

A válság egyik közvetlen kiváltó oka az volt, hogy a mohó pénzügyi intézetek olyan termékeket adtak el a piacon, amelyek jelzálog fedezete nem volt reálisan árazva, a vevőket becsapták, a hatalmas nyereségeket elrakták. Aztán várták az állami segítséget, ami a pénzügyi közvetítőrendszer védelme érdekében meg is jött.

A devizahitelek és más pénzügyi termékek kapcsán felmerülő bizalomvesztést is megemlíthetném. De nem ragozom tovább: az ügyfelek bizalma folyamatosan rendült meg a pénzügyi intézmények (bank, biztosító, felügyelet, jegybank, kormány/állam) iránt. A brókerbotrányok és banki engedély bevonások már csak az utolsó löketet adták meg.

És a botránynak még nincs vége, mert a politika mélyen érintetté vált, a törvényhozás kapkod, a tények felszínre törnek és már nem lehet a történteket a szőnyeg alá söpörni. Szóval lesz még folytatás, ami szintén nem a bizalmat fogja erősíteni!

Sok ügyféllel találkozom, rengeteg hozzászólást és levelet kapok és a fentieket egyértelműen érzékelem. Soha ilyen mértékű elbizonytalanodást nem tapasztaltam: ülnek az emberek a pénzükön és nem merik sehova sem betenni. Széfet építenek a házba, eurót és aranyat vesznek.  Igen. Az emberek többségére a józan paraszti ész, az egyszerű gondolkozás jellemző. A legkisebb veszteséget követően azonnal cselekednek és a rossz érzésüket a média csak tovább erősíti. Természetesen sokan vannak olyanok is, akik a problémát észre sem veszik, nem gondolkoznak, vagy elfogadják azt, ami van….

A pénzügyi termék kínálat szegényes

Hosszú évek óta érzem, hogy a pénzpiaci termékek nem az ügyfelek igényeiről szólnak, hanem a szolgáltatók érdekei jelennek meg bennük. Nézzünk pár példát.

Az emberek többségének egy olcsó és jól kezelhető bankszámlára lenne szüksége – ehhez képest csak a túlbonyolított, ravasz és több szinten lehúzós, áttekinthetetlen bankszámlákat találni a piacon.

A hitelek olcsóvá váltak, a kamatok lefeleződtek. Ennek ellenére a hitelfelvevők sok rossz terméket kapnak, mert nem figyelnek oda arra, hogy mire és milyen hitelt érdemes felvenni: a hitelkártya és áruhitel út az anyagi romlásba! A lakáshitel felvételétől azok is félnek, akiknek pedig ajánlott lenne egy ilyen megoldás.

A harmadik példát a befektetési termékek területéről vettem. A legtöbb embernek nincs komoly tőkéje, havi pár tízezerből szeretne rendszeresen megtakarítani. Van ilyen termék a piacon? A biztosítók boldogan adnak unit-linked befektetést, aminél magas költséggel és tervezhetetlen hozammal találkozunk. A bankok kínálatában nincs ilyen termék, ha valami hasonlót találunk, akkor az eléggé trükkös termék, kamatot alig fizet, esetleg állami támogatáson alapul (babakötvény, lakáskassza).

A befektetők állampapír és befektetési alap közül választhatnak, más termék nincs a piacon! A befektetési termékekről a Befektetői Iskola II. előadásában sok érdekes részletet, elemzést ismerhet meg.

Mit tehetünk bizalomvesztés idején?

A legfontosabb, hogy ne essünk pánikba, ne az érzelmeink (negatív érzések is veszélyesek) irányítsanak minket. Gondoljuk végig, hogy mit teszünk. Az otthon tartott nagyobb összeg sem megoldás, mert a „betörők paradicsoma” jön el. Évek óta mondom, hogy a befektetéseinket meg kell osztani, egy helyre ne tegyünk sok pénzt. Készítsünk befektetési portfóliót, osszuk meg a pénzünket több termék között.

És a legfontosabb: végre szánjuk rá magunkat és tanuljuk meg a pénzünket kezelni. A tanulás a legjobb befektetés. Hihetetlen, hogy milyen hatalmas különbségeket látok a hozzám fordulók pénzügyi ismeretei, tapasztalatai és elképzelései között!

Elindítottam a Befektetői Iskola új képzéseit és alig van érdeklődő. Számomra ez érhetetlen. Ha most nem érzik úgy az emberek, hogy tanulniuk kell, akkor mikor?

Érdemes időt szánni a dologra és tanulni. Ehhez én igyekszem a lehető legtöbb segítséget megadni.

– Befektetői Iskola
– Szakkönyvek
– Hírlevelek

Kérje a segítségemet

Természetesen a bizalomvesztés engem is elért. Érezhetően más az új ügyfélkör hozzáállása. A meglévő ügyfeleknél könnyű a dolgom, mert ők már ismernek. Az új ügyfeleknek egyszer el kell jönniük egy beszélgetésre és akkor ismerhetik meg igazán, hogy hogyan gondolkozom és milyen megoldásokat, termékeket látok alkalmazhatónak ilyen pénzügyileg válságos időszakban.

dr.Tatár Attila

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük