MNB bírság az OTP-nek

Az MNB összességében 55,85 millió forint bírságot szabott ki az OTP bankcsoport hét intézményével szemben a vállalatirányítási, tőkemegfelelési, adatszolgáltatási, informatikai biztonsági, hitel- és piaci kockázati, biztosított betétes-nyilvántartási, illetve a pénzmosás-megelőzési területet érintő jogsértések miatt. A feltárt hiányosságok nem veszélyeztetik a bankcsoport megbízható működését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt hónapokban – felügyelési ütemterve részeként, a 2016. június 30-től a vizsgálat lezárásig terjedő időszakot áttekintve – csoportszintű átfogó vizsgálatot végzett az OTP bankcsoport hét tagjánál (Merkantil Ingatlan Lízing Zrt., Merkantil Váltó és Vagyonbefektető Bank Zrt., valamint az abba időközben beolvadt Merkantil Car Gépjármű Lízing Zrt./, OTP Bank Nyrt., OTP Faktoring Követeléskezelő Zrt., OTP Ingatlanlízing Zrt., OTP Jelzálogbank Zrt., OTP Lakástakarékpénztár Zrt.).

A jegybank eljárása a csoportvezető hitelintézetnél, az OTP Bank Nyrt.-nél elsősorban a belső szabályozottsággal, azok felülvizsgálatával és csoportszintű implementálásával, valamint a belső szabályozás és a követett gyakorlat közötti összhang hiányával, a kockázatvállalás és kockázatkezelés, a fedezetértékelés, -allokálás és -nyilvántartás terén tárt fel hibákat, hiányosságokat. Szabálytalanságok voltak emellett a problémás ügyek kezelése, az adatminőség és a felügyeleti adatszolgáltatás, az informatikai biztonság, a tőkekövetelmény-számítás, a betétgaranciához kötődő nyilvántartással, továbbá a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével kapcsolatban. E problémák összhatásukat tekintve hordoznak jelentősebb kockázatot a hitelintézetnél – adta hírül az MNB.

Az OTP Bank Nyrt.-nél a jegybank súlyosító körülményként vette figyelembe a feltárt jogsértések számát, kockázatát, a hitelintézet piaci súlyát, illetve azt, hogy több hiányosság huzamosabb ideje állt fenn, illetve rendszerszintű kezelést igényel. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a jogszabálysértéseknek nem volt hatásuk a bank biztonságos működésére, a pénzpiacra, más piaci szereplőkre vagy az ügyfélkörre, illetve azt, hogy több probléma csak egyedi szinten merült fel. A vizsgálat során a hitelintézet emellett együttműködő magatartást tanúsított, több problémát már a jegybanki eljárás során dokumentáltan kiküszöbölt, mások kijavítását pedig megkezdte.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük