Start it @K&H és az angyalbefektetők

A hazai startup világban sem szokatlan szereplők az angyalbefektetők, a vállalkozások nagy része azonban még nem mindig tudja pontosan, hogyan és mikor lehet alkalmas arra, hogy tőkét kapjon tőlük.

A Start it @K&H ezért a hazai angyalbefektetői szféra két közismert alakját látta vendégül, hogy tapasztalataikon keresztül mutassák be a kezdő vállalkozóknak az ilyen típusú forrásbevonás sajátosságait. Míg az USA-ban 3 év, Nagy-Britanniában 4,5-5 év, addig Magyarországon ennek többszöröse, 15 év az angyalbefektetés átlagos időtartama. A befektetéssel elért hozamban látszólag nincs ekkora eltérés, hiszen Amerikában 30-40 százalék, itthon pedig 20-30 százalék ennek a mértéke.

Ha azonban ezt az időtávra leosztjuk, már szemmel látható a különbség. Arról, hogy ennek mi az oka és hogyan működnek itthon az angyalbefektetések Balogh Péter, a Baconsult alapítója és Károlyi Antal, a SignCoders alapítója beszélt a legnagyobb magyarországi nagyvállalati inkubátor, a Start it @K&H befektetői meetupján.

„A hazai startup szféra még a tanulási szakaszban van. A legnagyobb dilemmát az jelenti, hogy nem tudni, meddig fog tartani a befektetési időszak. Az angyalbefektető ugyanis olyan korai fázisban kapcsolódik be, amikor még nincsenek megbízható pénzügyi adatok. Magyarországon ezért ez a típusú befektetési forma leginkább a bizalomról szól” – hangsúlyozta ki Balogh Péter.

Mi tud egy angyalbefektető?

Az intézményi befektetők – legyen szó kockázati tőkéről vagy akcelerátorról – nem a saját tőkéjüket kockáztatják, ezért számukra biztosíték kell arra, hogy a csapat sikerre viszi az ötletet. Ezzel szemben az angyal a saját pénzét teszi a startupba, mégpedig egy olyan korai fázisban, amikor még nem garantált a siker. Az angyalt ezért akkor érdemes bevonni, amikor már van némi piaci bevétele a startupnak, de pénzügyi adatokkal még nem alátámasztható a megtérülés.

Magyarországon az angyalbefektetések 3 és 75 millió forint között mozognak, ezen belül is a 20-40 millió forint közötti sáv a legjellemzőbb, cserébe pedig kevesebb, mint 20 százalék tulajdonrészt szoktak kérni a befektetők. Az angyalbefektetésnél az angyal elsősorban a startup alapítójába fektet be, nem pedig az ötletbe vagy a vállalkozásba. Egy jó ötlet ugyanis könnyen elbukhat, ha nem elég elkötelezett az alapító és nincs mögötte egy összeszokott, jól működő csapat.

A befektetőnek ezért azt kell felmérnie, hogy az alapító képes-e elég időt rááldozni a vállalkozásra, fontos-e neki annyira a siker, hogy meghozza érte a – sokszor nem csekély – áldozatot. Emellett az is meghatározó lehet az angyal számára, hogy az alapító mennyi pénzt fektetett már a saját ötletébe, ez ugyanis jó mérőszám arra vonatkozóan, hogy a startupper mennyire elkötelezett, eljutott-e már valameddig a megvalósításban.

Hogyan és mikor keressünk egy angyalbefektetőt?

Az angyalbefektetők nemcsak a pénzüket teszik a csapatba, hanem a tudásukat is. Jellemzően ugyanis valamilyen szakterületre vagy iparágra specializálódnak a saját érdeklődésük vagy az alapján, hogy mely területek fejlődhetnek a következő években a legdinamikusabban.

Tehát meg kell találni az adott tevékenységhez értő, ott kapcsolatokkal és tapasztalattal rendelkező angyalt. …. és akkor már csak meg kell győzni arról, hogy érdemes az ötlet a figyelmére és van a vállalkozás olyan színvonalon, hogy szintet lépjen a segítségével.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük