Változik a végrehajtás

A jövőben nemcsak a köztestület működését, hanem az egyes irodák és a végrehajtók munkáját is górcső alá kívánjuk helyezni. Ennek szellemében alakítjuk át a rendszert – mondta lapunknak Trócsányi László. Az igazságügyi miniszter ismertette: csökkentik a végrehajtói tarifákat, felső határt szabnak a munkadíjakban és jutalékokban. Aki jelenleg végrehajtó, automatikusan az marad, ha teljesíti a képzettségi követelményeket és panasz miatt nem marasztalják el.

– Miért nem állami feladat (monopólium) a végrehajtás?
– Európában többféle modell létezik, van, ahol e tevékenységet az állam látja el, például Németországban és Ausztriában. Franciaországban és Belgiumban magánvállalkozók végzik a munkát, s létezik vegyes rendszer is. Magyarországon 1994 óta önálló végrehajtói státusokat hoztak létre privatizációval, s ez alkalmas lehet a feladat magas színvonalú ellátására.

– Alkalmas lehet, de úgy tűnik, nem az. Hol csúszott el a struktúra?
– A Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara (MBVK) felett a közhatalom kontrollja minimális volt, holott a végrehajtás állami közfeladat. Az Igazságügyi Minisztériumnak csak a kamara működésére volt rálátása, az egyes végrehajtók tevékenységét nem ellenőrizhette, csak extrém esetekről volt tudomása. A jövőben nem csupán a köztestület működését, hanem az egyes irodák és a végrehajtók munkáját is alaposan meg kell vizsgálnunk. Mindezen követelményekre figyelemmel fogjuk átalakítani a rendszert.

– Miként képzeli el az átalakítást?
– Bírósági végrehajtói kart hozunk létre, amely köztestületként (a végrehajtók szervezeteként) alapvetően érdek-képviseleti feladatokat lát el. A Bírói Végrehajtói Hivatal ellenben a közhatalomhoz kapcsolódó szakmai kontroll felelőse lesz, vezetőjét a mindenkori szakminiszter fogja kinevezni. A miniszterelnök azzal bízott meg, hogy olyan struktúrát építsek ki, amivel visszaszerezhető a végrehajtások iránti közbizalom. Gyökeresen más szemlélet szükséges a végrehajtásokban!

Mit fognak ebből érezni az emberek?
– Legfontosabb célunk azt elérni, hogy az emberek ne úgy érezzék, ellenük folyik az eljárás. Számos területen nyújthatunk majd segítséget. Jelenleg például sok esetben a gyermektartáshoz azért nem jut hozzá valaki, mert a végrehajtás elindításához nincs elég pénze. Terveim szerint a jövőben a rászorulók ehhez – a végrehajtási költségátalányból – támogatást kaphatnak. Emellett a végrehajtási előleg maximumát is rögzíteni kívánjuk.

– Nem irreálisan magas a végrehajtói munkáért beszedhető díj mértéke?
– Állami közfeladatból nem lehet üzletet csinálni, ezért csökkenteni akarjuk a tarifákat: felső határt szabunk a munkadíjakban és a jutalékokban egyaránt.

– Nem gondolja, hogy a jogszabályok egy részén is változtatni kellene? Például a végrehajtók munkadíjának kielégítése még a gyermektartást is megelőzi. Vagy egyes végrehajtók trükkös online árveréseket tartanak, ahol nem a valós ingatlant mutatják be, hanem annál kategóriákkal gyengébb minőségűt. Továbbá kiskapus módszerrel, alattomos módon viszik el a gyest és a gyedet, bár ezt a törvény tiltja.
– Ezen problémákat összegyűjtjük, elemezzük és felszámoljuk. Érdemes beszélni egy olyan kérdéskörről, ami a letiltás alól mentes juttatások körébe tartozik, mint a gyermektartás vagy a gyes. Ezekre nem lehet végrehajtást vezetni. Az adós az aktuálisan el nem költött pénzét általában bankban tartja. A pénzforgalmi szolgáltatatónál (banknál) kezelt összegre vezethető végrehajtásnak pedig saját szabályai vannak. Így előfordulhat, hogy a bankszámláról egyébként letiltás alól mentes összeget vonnak le. Vannak olyan juttatások, amelyek valójában nem az adós felhasználására rendeltek, ilyen a gyermektartás, a nevelőszülőknek juttatott ellátási díj. Ezek a gyermek javát szolgálják, ezért a bankszámlára vezetett végrehajtás alóli mentességet meg kell oldanunk. Több kormányzati szereplő együttműködése szükséges ahhoz, hogy ebben az ügyben sikert érjünk el.

– Lesz változás a végrehajtók számában?
– Igen, mert Európában Magyarországon a második legalacsonyabb a számuk. Hazánkban 100 ezer lakosra 1,8 jut, míg Belgiumban 5, Svédországban 22, ezért számuk ésszerű, objektív adatokon alapuló növelésére fogunk javaslatot tenni.

– Panasszal jelenleg hová lehet fordulni?
– Elvileg a kamarához, de ha az nem válaszol, akkor az Igazságügyi Hivatalhoz. Tapasztalatunk szerint eddig „nagyvonalúan” kezelte a bejelentéseket az MBVK, ez a helyzet most gyökeresen megváltozik, hiszen március elseje óta az Igazságügyi Hivatal felügyeli a köztestület panaszkezelési gyakorlatát.

– Önök most tiszta vizet öntenek a pohárba. De miért csak most, hiszen az anomáliák a 2008-as válságot követően burjánzottak el?
– A helyzetet jól mutatja, hogy amikor a múlt év júniusában átvettem a tárca irányítását, valamennyi parlamenti párt támogatott abban, hogy a végrehajtói rendszert világíttassam át és tegyek rendet. A végrehajtást kérők azért elégedetlenek, mert nem tartják hatékonynak a működést, a végrehajtást elszenvedők pedig azért, mert sokszor emberi méltóságukban is megalázottnak érzik magukat. A probléma kumulálódott.

– Mi a garancia arra, hogy azok, akik eddig tisztességtelenek voltak – látva a piac tisztulását –, hátralévő idejükben ne végezhessenek még gusztustalanabb munkát?
– Megfelelő eszközökkel rendelkezünk, hogy erre ne kerüljön sor.

– Az MBVK által felhalmozott vagyonnal mi lesz?
– Marad a kamarai rendszerben, annak fejlesztésére kell fordítani.

– Átvilágították az MBVK tevékenységét, s ezt követően feljelentést tettek. Miért? Hol tart az ügy?
– Voltak olyan szabálytalanságok, amelyek miatt az ügyészséghez fordultunk. Az ügy nyomozati szakban van, az eredményre várunk, ezért nem kívánok bővebbet mondani erről.
Forrás: napigazdasag.hu

2 hozzászólás ehhez: “Változik a végrehajtás”

  1. Egy dolgot azért tegyünk tisztába.

    A mai végrehajtás -aminek egyáltalán az a picike fizetési morál is köszönhető, ami Mo.-on még megmaradt- azért működik, mert teljesítmény orientált. Amennyit dolgoznak, annyit keresnek. Ha ezt a szférát is államosítanák -ami egyet jelent a lopással-, bármiben mernék fogadni, hogy veszteséges lenne. És akkor lesz még egy állami „kar” ami eltarthatunk a szanaszét lopott adónkból.

    Üdv,

  2. Mint amolyan „szakmabelinek”, lenne pár gondolatom a cikkhez.
    A gyermektartásdíjat behajtásával kapcsolatos költségeket az állam előlegezi, ez nem képezte/képezi akadályát a végrehajtás elindításának. A tartásdíjhoz nem ezért nem jutnak hozzá sokan, hanem azért, mert nincs miből behajtani. Ebben az esetben viszont még mindig lehetséges a gyámhivatalhoz fordulni és előlegeztetni a gyt-t (2×3 évig maximálisan, de a semminél több).
    A másik meglátásom pedig: a végrehajtók munkadíját úgy kellene szabályozni, illetőleg maximalizálni, hogy sikertelen végrehajtás esetén ne jussanak horribilis összegekhez, csupán egy minimális, szükséges munkadíjhoz, valamint a készkiadásaikhoz. Ez bizonyára ösztönzőleg hatna :)
    A harmadik észrevételem: néhány éve megszüntették az előzetes eljárás intézményét, ami pedig igen hasznos volt egy esetleges kétes eredményűnek mutatkozó végrehajtás esetén, hiszen előzetesen felkutathatta a végrehajtó az adós vagyonát, csekély díjért és költségekért cserébe, melyek aztán egy ténylegesen elinduló eljárásban beszámításra kerültek. Viszont, ha nem volt végrehajtás alá vonható vagyon, nem kellett felesleges és drága eljárásba belevágni a jogosultnak. Ezt az eljárásformát visszaemelhetnék a törvénybe, mert ez gyors, olcsó és könnyebben járható út a felek számára.
    üdvözlettel,
    E.Kriszta

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük