Bankszámla azonosítás június 26-ig!

Ha valaki nem akar meglepődni június 27-én azon, hogy nem tudja használni a bankkártyáját, nem tud pénzt átutalni, akkor érdemes felkeresnie a bankjának valamelyik fiókját, és nyilatkozna arról, hogy kicsoda, micsoda, mert különben zárolni fogják a számláját, ha eddig nem egyeztette az adatait a pénzintézetével.

A 2017 júniusában hatályba lépett pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény előírása szerint a magyarországi bankoknak legkésőbb június 26-ig teljes körű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükről. Ha ez nem történik meg, akkor a pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait (átutalás, kártya tranzakciók stb.), mindaddig, amíg a számlához tartozó előírt adategyeztetést nem végzik el.

Az, hogy hányan érintettek, pontosan nem lehet tudni. Van olyan bank, amelynek teljes lakossági ügyfélköre elvégezte már az adategyeztetést korábban, úgy, hogy a szerződéskötések során már elkértek eddig is minden olyan adatot, amit a törvények csak most tettek kötelezővé. De van olyan pénzintézet is, ahol a lakossági ügyfelek jelentős része érintett. Elvileg minden bank érintett ügyfele kapott tájékoztatást arról, hogy kell-e adatot egyeztetnie, de ennek a tájékoztatásnak a módja (levél, email, stb.) bankonként változó.

Az OTP Bank saját eljárásrendjében az ügyfelek nagy részét beazonosította már, csak a közszereplőknek, vagy azok közeli hozzátartozóinak kell bemenniük a bankba nyilatkozniuk. Illetve azoknak, akiknek a fizetési-, betét- vagy értékpapírszámlája inaktív, vagyis az előző két naptári évben nem teljesült a számlájukon fizetési megbízás, és ebben a két évben adataikat sem egyeztették az OTP Bankkal. A beazonosítás előtt álló ügyfeleket a bank levélben és az OTPdirekten keresztül értesíti, aki nem kap június folyamán értesítést, annak nincs teendője.

A Budapest Bank lakossági ügyfeleit nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamatban már rögzítették.
A CIB Bank ügyfeleinek egy részét érintette a változás, azokat, akik okmánymásolatai nincsenek a bank birtokában.
A Gránit Bank netbankon, SMS-ben, emailben is jelezte az érintett ügyfeleinek, hogy be kell menniük a bankba.
A Raiffeisen és K&H két éve folyamatosan dolgozik az adategyeztetésen, aki azóta járt bankfiókban, már valószínűleg elvégezte az ügyintéző kérésére az adategyeztetést, aki mégsem, azt tájékoztatták levélben, netbankon, SMS-ben.
A Takarék Csoportnál az értesítést az érintett ügyfeleknek a számlakivonattal együtt küldték meg, mindenkinek azon a csatornán, ahova a számlakivonatot kéri. Egyébként a munka nagyobb részét ők is folyamatosan elvégezték az elmúlt két évben.
Az MKB Banknál hasonló a helyzet, csak annyival rosszabb, hogy nem két éve végzik az adategyeztetési teendőket, hanem csak 2018 vége óta. A bank arra kéri ügyfeleit, hogy amennyiben bizonytalanok, látogassanak el valamelyik MKB fiókba.
Az Unicredit Bank írásban értesítette azokat, akiknél el kellett végezni az adategyeztetést.

Fontos, hogy nemcsak a bankoknál, hanem azoknál a biztosítótársaságoknál is adatot kell egyeztetni, amelyeknél vezetünk valamilyen számlát.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük